Etiketter

Lurt ut på tur i minusgrader - Skjervøyan

Helg, og det tikket inn melding fra Jørgen om at han hadde store padleabstinenser. Det passet ikke helt egentlig før søndag, men planer kan jo ofte forandres på. Så da ble det gjort, og vi møttes lørdag formiddag i flotte himmelfarger, for padling.

Turmålet lå ikke helt i smørøyet fargemessig, men vi fikk da med oss noe. Det var på tide at han fikk se nærmere på området Holmsnes/Skjervøyan, så vi kjørte til Vik og satte ut her. 

Jepp, tangen i fjæra har frosset til is. Det var frost. Sju minus var vi innom på kjøreturen. *Hutre* Jeg har jo egentlig slutta å padle i minusgrader, men da SMSn kom var det ikke så kaldt og jeg lot meg lure. Lurt ut på tur - det har skjedd verre ting, for å si det sånn.

Som sagt, fint lys på himmelen, og fjellene laget jo fine profiler mot himmelen.

Vi begynte med å padle over til Årnesan, så han fikk sett uværshula her. Litt sånn sightseeing må til innimellom. 

Strendene jeg hadde skrytt av bortover her var ikke så lette å se i snøen og snart flo, men jeg tror han trodde på at de var her likevel.

Så fulgte vi Holmsnesøyene utover. Her ute begynte vi å merke litt kjølende drag i lufta som kom bakfra.

Litt drag i sjøen her inne faktisk. (Bildene blir litt varierende og rare, en ting er at det var lite lys og kameraene reagerer forskjellig, men jeg har også fått ny datamaskin som babler om fargeprofiler, ny skjerm og i det hele tatt...)

Skal vi krysse over til Skjervøyan og padle dem også? Jepp, det gjør vi.

Nå økte det på med vind i ryggen. Vind i ryggen liker vi. 

En og annen småsurf, de største bølgene gikk an til sånt bruk. Jeg padlet forresten Døcken, avocetn har fått komme litt opp av kjelleren. Den funket greit nok, men jeg må ordne paddingen.

Straks framme.

 Skjervøyan i sikte - tid for mat.

Men hvor er folkene?

Den ene tar bilder, mens den andre springer i seg varmen igjen etter matpausen, før vi drar i retur. Det var virkelig kjølig i dag. I minusgrader er det bare å hive på seg tre lag ull, så enkelt er det med den saken. (Men det hadde jeg glemt, ettersom jeg jo har slutta å padle i minusgrader, sånn egentlig.)

Kaldt!

På returen var det blåst litt mer opp, så da tok jeg ingen bilder for å beholde varmen på hendene. Men plutselig dukket det opp en sjark tett ved. Hæ? En sjark her nå? Hva i all verden? Hvem kan det være, det var da et pussig sted for en sjark å være akkurat nå? Det var egentlig litt upraktisk, for jeg finner ikke lanterna og var følgelig ganske uten lys på. (Riktignok med lys på vesten, men det hjelper jo lite når man ikke husker å slå det på. Stryk på den.)

Det var selvfølgelig Fredrik (før sett i bloggen på surfski) som hadde vært ute og fiska kveite. Han tenkte noe sånt som "Hæ? Padlere her nå? Hva i all verden? Hvem kan det være, det var da et pussig sted for et par padlere å være akkurat nå?" da han så oss, tenker jeg.

 Se for øvrig bildet for størrelse på kveita. Han har haillet i orden tydeligvis, for det er ikke lenge siden han fikk DENNE. Det kan også være det ikke har med haill å gjøre i det hele tatt, men at han faktisk er flink på å fiske etter kveite. Mulig.

Vel, det ble en retur i motvind hele veien, det synes jeg egentlig var like greit for da padler man seg i varmen. Flott å bli lurt ut på tur selv om det var minusgrader, den blir glatt tilgitt.

1 kommentar:

Kommentar - ja takk! :)