Etiketter

Høydal – Våje, 10 på skjæret

Sist lørdag var jeg innstilt på kjedelige ting innendørs, for jeg trodde det skulle bli overskyet. Da jeg våknet til blå himmel og null vind, var det bare én ting å gjøre. Jeg pakket i all hast og kom meg av gårde, for å samle en ny post i 10 på skjæret – Våje. Dessverre var det ikke tid til å jakte på selskap, jeg våknet litt seint.

Jeg startet fra Høydalen. Hvorfor et område skog er uten blader allerede lurte jeg litt på, men har ikke funnet svaret. Er det en tresort som mister bladene lenge før de andre?

Det som står i fjæra er for øvrig nymotens fiskehjeller. Konstruksjon i metall som er noe mer solid enn de gammeldagse av tre. Men stokkene man henger fisken på er fortsatt treverk.

Myre havn er jo utbedret de siste årene, noe som betyr at det har kommet en laaang molo ut fra havnen siden sist. Det gjør at man ikke ser mindre båter på tur ut, før de plutselig dukker opp ganske langt ute. Det var litt ekkelt med så liten oversikt, så jeg valgte å krysse Prestfjorden et stykke ut, og det kom heldigvis ingen båter på kryssende kurs. Det kunne kommet plutselig på.

Jeg droppet Nordsanden denne gang, siden det var så sent på dagen. Dersom det ble tid skulle jeg heller tar en tur innom der på retur, tenkte jeg.

Det var lite bølger men litt drag i sjøen. Flott dag.

Kort vei fra hav til fjell her ute.

Det var ikke så veldig mange steder å padle mellom, men jeg benyttet meg av de som var.

Lykta på Våje. Jeg har ennå ikke helt vennet meg til at det kom ei ny her for noen år siden, men den er jo også fin. Den rustne var litt mer særpreget, bare.

Ti på skjæret - Våje i boks! Begynner å bli en del skjær på meg nå.

Årets korsedderkopper var begynt å bli størrelse på, men var ikke riktig så store eller så mange som forventet. Det er jo sent på året nå.
De er litt kule på undersiden også, så lenge man slipper å være borti dem… Kule å se på, men der stopper det.

Nydelig, rett og slett.

Opp av asken på Sørsand har det steget et nytt hus. Det brant jo helt tilfeldigvis, gammelhuset som bare sto der.

Det blir ikke verst sted å bruke fritiden sin på dette her, ser det ut for.

Jeg spiste meg litt mat og tok fatt på returen. Det var en fin dag, så det var bare å snirkle litt mer imellom her og der, deilig med sjøluft og bruset på yttersida. Synd å ikke ha tid til å få med seg flere, men i dag hadde jeg også litt behov for å være alene og i fred, egentlig. Så det var greit nok, alt i alt.

Denne er det ikke mye igjen av lenger. Sjøsprøyten tærer sakte men sikkert. Men den er neppe så mye i bruk lenger, heller.

Søsteinen. Sist jeg padlet her dro jeg på innsiden, men det var litt for mye trøkk til å gjøre det helt alene i dag syntes jeg.

Herlige fjell.

Her kommer man imellom!

N-28-Ø på tur til heimehavna. Emil Leander heter den, ser det ut for. Dessverre flatet bølgene etter den ut før de nådde meg. :(

Det er helt tydelig en del fugler som har myteperioden sin nå, for det var stadig fjær som fløt rundt.

Det ble tid til å ta en tur innom Nordsanden. Jeg skulle se til 10 på bølgan-boksen som Brottsport satte ut her for noen år siden. Heldigvis var jeg med da Remi satte den ut for dem, ellers hadde jeg nok aldri funnet den. Her inni buskaset står den, du kan såvidt skimte den midt i bildet om du ser nøye.

Festingen hadde faktisk holdt helt fint. Men ikke én person har skrevet seg inn i boka. Jeg tok hele boksen med, nå har vi sporløst opplegg med bilder istedenfor disse boksene plassert ut i terrenget.

Nordsanden er ganske stor. Det er en del hus her, men de ligger i motsatt ende. (For øvrig en av strendene her som ikke er sånn kritthvite. Greit å huske. Den er fin likevel.)

Jeg krysset over til moloen, og fulgte den innover. Her har jeg kommet litt utenfor Vorneset – det ser ut som noen har brukt dette til søppelplass. Hva er det med disse folkene som synes det er greit å tømme søppel i naturen? Hvem er de? Skulle gjerne hatt meg en prat med noen sånne, for jeg lurer veldig på hva som foregår i hodene på dem når de gjør det.

Denne båten fant jeg ikke helt ut av. Det sto ikke nummer på den, men den drev og sjekket noen teiner så det ut for. Men det så ikke ut for at det var så mye i dem, ikke mens jeg så på i hvert fall. Krabbeteiner?

Dagens rute.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)