Etiketter

Julegavetips til padlere

Det er lite padling for tiden. Korte dager og kjipt vær får herved skylda. Julen nærmer seg, og jeg ser ønskelistene dukker opp her og der, så jeg slenger meg på. Noen padlegavetips fra meg også – noe er ting jeg tidligere har ønsket meg og fått etter hvert, annet ønsker jeg meg ennå og kjøper kanskje på sikt. Kanskje her er noe for din padlekompis også?

1. Fjellduk
Noe av det første jeg skaffet meg da jeg begynte å padle, var en fjellduk. Jeg begynte med Helsport sin Xtreme, den var en rimelig, polstret versjon.
Senere har jeg skaffet meg en Jerven original, som også er kjekk å ha med i sekken på fjellturer osv men som er noe dyrere. Fra tid til annen på tilbud, hvis man følger med. Den siste jeg har kjøpt meg er en Jerven Mini-hunter. Den er også foret, men tar mye mindre plass enn Helsport sin variant – noe som gjør at den blir oftere med.
Fjellduk har jeg først og fremst med for sikkerhets skyld, det er ytterst sjelden den ligger hjemme. (Ellers ligger det som oftest også en i bilen, tilfelle havari og venting på bergingsbil osv.) Men den er veldig kjekk i pausene også. Jeg har skrevet mer om dem HER.

2. Sikkerhetslinedings
Om man padler med kompaktkamera i vestlommen sånn som jeg gjør, kan det være kjekt å ha en line som er festet til vesten. Men snorer som henger og slenger er noe dritt. På denne smarte saken her ruller lina seg opp til vanlig. Er man på land og legger vesten fra seg, klipser man bare kameraet løs med hurtigkoblingen, så kan man ta kun kameraet med seg. Men husk å klipse det fast igjen når du fortsetter turen… Synes den er verdt prisen, saltvannet tærer riktignok men den holder nokså lenge.

3. Førstehjelpsutstyr
Kjenner man noen som padler eller generelt drar en del på tur som ikke har med seg førstehjelpsutstyr, kan det være en fin greie å gi dem. Da er det attpåtil en god ide å sørge for at det er vanntett. Det finnes forskjellige sorter, men jeg har god erfaring med det jeg kjøpte av merket Ortlieb. Sånn som denne, en av de mindre variantene. Eller man kan bare kjøpe det som trengs av innhold, og bruke en vanlig pakkpose eller boks å ha det i.

4. Stormcag
Sånn har jeg ikke selv - ennå. Men andre påstår at det er kjekt å ha, så det er det helt sikkert. Står på et slags vis derfor på ønskelista mi. Kjekk å bare trekke utpå alt om det blir for kjølig plutselig eller været slår kraftig om - noe som ikke er et helt ukjent fenomen her i området.

5. Vanntette pakkposer
Vanntette poser får jeg aldri nok av. Spesielt poser med ventil synes jeg er supre, for da får man sluppet ut luft etter den er lukket – og vips, så tar det mindre plass. Ikke uten grunn at disse heter Shrink bag, he he. Exped har også compressionbags, der er det strammesnorer i tillegg, av den typen som ofte er på soveposeposer. Da får man virkelig lufta ut, særlig kjekt på lange turer. Soveposen har jeg i en sånn (bare med stroppene andre veien, som på bildet her. Da blir den avlang). De med stroppene riktig vei for avlang komprimering er å få tak i ved bestilling hos Tequila, Brukås sport ser ut til å ha på lager.

6. Grillspyd
Kjekt småtteri til smågaver kan være grillspyd, de finnes i mange varianter. Ett som ikke tar så stor plass i kajakken er dette, men da må man altså ha en pinne å sette den på. Disse her med teleskopstang tar også liten plass.

7. Vanntett fotobag
Har jeg med speilreflekskamera pakker jeg det også vanntett under padleturen. Da bruker jeg den på bildet (Ortlieb), som jeg strengt tatt trenger en ny av nå snart. Den har vart i noen år, men snart tør jeg ikke stole helt på den lenger. På grunn av alder, ikke synlig slitasje.

8. Mat-termos
Termos har de fleste, men det er også kjekt å ha flere. Skal man ha kakao eller toddy med seg, er det kjekt å ha en med varmt vann i tillegg. Da slipper man å varme hendene i kakao hvis det står om. Og så har jeg i det siste oppdaget hvor kjekt det er å ha med seg varm mat! Så en mat-termos anbefaler jeg absolutt. En suppe eller gryte på en liten termos, er himmelsk når man kommer sliten på land en kald dag. For eksempel en sånn her.

9. Skifteskjørt
Noe av det mest praktiske jeg har kjøpt meg selv er faktisk et skjørt. Det er så utrolig mye lettere å kle av og på enn bukse. Av med tørrdrakt, hopp i skjørtet. Ingen vaklende balansering for å få føttene inn i en bukse. Anbefales på det sterkeste. Skjørtet jeg har ser ikke ut til å være i salg lenger, men for eksempel HER finner du ulike varianter. Holder virkelig varmen, i og med at det holder vinden ute.

10. Diverse
Det finnes jo allverdens stæsj. Hansker eller muffer, lys, teltlykt, opptenningsremedier – det meste av turstæsj, rett og slett.
- For ikke å glemme guideboka til Jann. Har du noengang tenkt deg til Lofoten, så bør du ha den. Her.

1 kommentar:

  1. Great tips. Thanks. May i add one small - BeaverSport (Diving) retractable camera leash. Pull out (max 90cm).to shoot. Press button to stow. Snap hook both ends, easy security. Called a "sea coil"
    www.beaversports.co.uk
    Norway, Trondheim, Midtdykk, 73511579 Part Code SCO catalogue page 53.
    No more stuff decorating sea floor.
    Thanks for all the blogs.
    Happy Christmas

    SvarSlett

Kommentar - ja takk! :)