Etiketter

Utstyrstestnatt i hagen

I det siste har jeg fundert på å dra på telttur. Men det har strandet flere ganger, fordi jeg har blitt i tvil om utstyret holder. Så denne helgen gjorde jeg en vri, og dro på telttur i hagen. Jeg hadde nemlig kjøpt en sånn her klubbe for å få ned teltpluggene uten skade. Blir ikke så fint når man bruker stein.

Jeg valgte å teste Staika, så det får luftet seg i år. Så skal jeg teste en mulig løsning på dette spagettiproblemet når jeg pakker det ned. Jeg hater bardunløsningen til Hilleberg, for det første hekter de seg i krokene til stengene (og TO hektet seg i SAMME teltlokkhekte denne gangen), det er litt styr når man skal sette det opp.

Og på mystisk vis så klarer de "alltid" (i hvert fall alt for ofte) å komme seg på feil side av stengene. Så nå ville jeg prøve en løsning på dette. Exped har jo kjekke poser å legge bardunene i, men jeg har begynt å synes strikk høres kjekt ut, det tar jo ingen plass. Så det har jeg fikset nå før jeg tok ned teltet (Glemte å ta bilde.), bare kveilet dem opp og tok en strikk rundt hver. Enkelt og forhåpentligvis greit. Virker sånn.

Den nye hodelykta (litt vanntett så tåler fukt) funket i grunnen fint som teltlys.

Dessverre stilnet nordlyset av, så det ble ikke nordlysbilde. Men fint med telt i mørket uansett, og når jeg skulle ligge med tak så var det jo like greit å ikke gå glipp av nordlys.

Egentlig var planen å oppdatere meg på turblogger (fordelen ved å telte i hagen er bra wifinett), men batteribanken som jeg trodde hadde ladet hele dagen var tom.

Så det måtte bli ei bok istedenfor.

Nok et bevis på at det er greit å teste utstyr. Denne her holdt ikke helt lovnadene.

Jeg prøvde å sove med den syltynne soveposen jeg bruker på DNT-hytter istedenfor lakenpose, og så dunposen utenpå. Det fungerte i grunnen varmt nok, men det ble kaldt mot bakken. Altså er antagelig løsningen et skumunderlag i tillegg til downmat7 som jeg nå hadde. Men det var ikke kaldere enn at jeg klarte hele natten.

Dog våknet jeg om morran og pælmet ansiktet rett i en våt teltduk da jeg stakk det ut av posen. Plenen min er ikke så vannrett som jeg trodde, så jeg har visst sklidd litt... Rim både på inner- og yttersiden av ytterteltet, så det har nok vært frost ja. Kul natt likevel (bortsett fra at naboen hadde fest da jeg la meg...)

6 kommentarer:

  1. "Hagen, din nærmeste campingplass"
    I tillegg til wifi kunne du tatt med skjøteledning, ladere og en liten vifteovn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Sant nok, det lå en skjøteledning veldig få meter fra teltet faktisk! :) Men det visste ikke jeg siden det var mørkt. :)

      Slett
  2. Useful and amusing, Thanks.
    The broken peg by Exped looks like the ones I have from very good cheap mail order firm Alpkit
    https://www.alpkit.com/products/hunka

    Perhaps they are all made by same machine! I will be more careful in future.

    SvarSlett
    Svar
    1. I hope it is not the same, because mine was quite expensive! :D Ha ha!

      Slett
  3. Herlig lesing, nå fikk jeg lyst på telt tur selv (men ikke i hagen)
    Drill og lange skruer funger helt ypperlig når det er tele i bakken, Biltema har slike små kjekke driller for en liten penge. Fungerer som bare det ;ø)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker, fikk litt lyst til mer telttur framover ja. Sover bedre i telt nå som det er mørkt om natta. Eller hammocken, det frister i grunnen også.
      Drill og skruer høres for såvidt praktisk ut, men er skeptisk til batterier om vinteren. De har en tendens til å flate ut uten forvarsel.

      Slett

Kommentar - ja takk! :)