Etiketter

Straumsnes-Hongværan-Finnøya novemberrulla

I dag måtte det bli en liten tur på havet. Det er ikke mange timene med lys nå når det er overskyet, enda skal det bli en måneds tid mørkere... GPSn påsto da jeg satte ut at det var nesten to timer til sola skulle gå ned - mulig teorien er sånn, men det var ikke tilfellet for der jeg skulle padle i hvert fall. Satte ut fra Straumsnes, her ligger fjellene på Hadseløya i veien - i tillegg til skylaget.

Båtfolker har avslutta sesongen, ser det ut for.

Det gikk elinger alle veier. Det er jo dekorativt på sitt vis.

Her ser vi jo noe spennende... Du ser den, ja?

Dagens første ørn. Det ble tre totalt i dag, ei av dem ganske gammel og stor.

Ved Hongværan fløy det opp en flokk skarv. Totalt talte jeg 43 stykker faktisk. Så også ganske mange teist på turen, men ellers var det ganske stille på fjorden.

Denne lille passasjen er jo alltid skøy å padle. Nå hadde jeg ikke hjelmen på meg så det var å håpe at her ikke var for mye trøkk - det var det ikke. Bare skøy.

På Hongværan gikk jeg i land, det er det jo lov til nå på denne tiden, så må benytte sjansen. Her ble det middag med finnbiffgryte på mattermos - en ikke oppskrytt oppfinnelse.

 Ganske fint her egentlig.



Her sitter den store ørna, jeg kom nokså nært den. Lurte den ved å kun se på den med sidesynet, ansiktet vendt lenger bort. De går faktisk på det, ofte.

Innimellom kom det virkelig elinger. Angret litt på at jeg ikke hadde hjelmen, den skjermer ansiktet mer enn lua gjør.


Etter å ha rundet ørna satte jeg kursen for Flæsa. Utpå fjorden var det antydning til bølger faktisk.

Flæsa.

Et mystisk lys. Ett eller annet fiskefartøy var i sving på fjorden, antagelig.

Fra Flæsa satte jeg kursen mot Finnøya. På baksiden dukket dette her opp - hva er dette?

En varde? Ingen skal altså gå seg bort her, altså...

Flæsa igjen? Ja, faktisk. Det var ennå ikke veldig mørkt, så jeg padlet ut på fjorden igjen litt for å få mer dreis inn, og sjekke om lykta på Straumsnes lyser eller ikke. Fortsatt ikke, her er det bare å navigere etter huslys og mobilmastelys. At ikke Kystverket skjemmes over å la det stå sånn.

Sånn ble ruta til slutt, ei drøy mil altså. Det var nok halvannen for jeg padlet neppe etter linjal. Hadde GPSn med, klargjorde før turen - og har antagelig trykka på feil knapp for da jeg var ferdig så var den avslått og hadde ikke tracka en meter...

Jeg har jo gjort forsøk på novemberrulle, så det var jo godkjent. Men jeg ville nå gjerne klare den også. Dro inn til Buøyene på fast sted, la euroåra på land og tok fram grønlandsåra. Da gikk det.

Prøvde på en gang nummer to, da ramlet neseklypa av og jeg ble så forfjamset at jeg gikk ut. Tok den på igjen, tok en reentry - og rullet opp. Definitivt godkjent da. Nå er det bare å terpe, så den kommer skikkelig på plass. Teorien om at det er hofta og føttene (frakoblet) som har vært main issue (i tillegg til stressfaktor) delvis bekreftet.

Joda, det ble en kjekk tur på havet i dag også, selv om jeg ikke akkurat så lyset så mye. ;)

2 kommentarer:

  1. Egentlig er det jo fint i Vesterålen.
    Fin tur og fine bilder. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, det e jo det. Va litt grått men sånn e det berre innimellom. Kan være fint det også, bare det ikke blir for ofte.

      Slett

Kommentar - ja takk! :)