Etiketter

Surf'n'fun på Delp del 2

Surfesamling med Lofoten kajakklubb, del 2. (Del 1 finner du HER) Noen bilder er lånt av Hartmut og Karin, men nå hadde jeg minnekort og de fleste bildene er derfor fra eget kamera i dag.

Dagen startet for min del i hengekøya. Jeg hadde hengt meg ute kvelden før og sovnet til nordlyset, det var slett ingen dårlig utsikt da jeg våknet tidlig om morran heller. Mye dugg og disig, men flott. Dog litt tidlig, så jeg sov videre.

Da jeg våknet igjen var det blitt enda flottere, blå himmel, steiksol, klar for en ny dag. Formen kjentes bedre ut enn på lenge - jeg hadde jo heller ikke frosset noe om natta. Frisk luft hadde visst gjort bare godt.

Frokosten ble inntatt innendørs sammen med de andre, men utsikten var ikke så verst ut kjøkkenvinduet heller, med Møysalen i sentrum. Nå var det bare å vaske seg ut av huset vi hadde leid, sånn at vi kunne få padlet igjen.

Siden det var så lite action i Grunnførfjorden, tok vi turen til Laukvika for å padle tur ut derfra, kanskje  ville vi treffe på litt skøy underveis. Det lå jo an til å bli en kanonflott dag på vannet.

Noen slo til med t-skjortepadling til og med, tenk det i slutten av september. (Her sitter jeg for øvrig 30. september helgen etter, i hengekøya med 17 grader og skriver bloggen, med solbriller og greier. Helt utrolig.)

Etter en liten fotosession ved moloen bar det videre i særdeles varierende tempo.

Her og der fant vi litt action faktisk, som de fleste kunne prøve seg på. Til og med jeg padlet gjennom her med Han Tykje, selv om han allerede trenger reparasjon. Det var rent og pent, så det gikk bare godt. Vi lar for øvrig bildet oppsummere helga, jeg tror Mortens tommel svarer for alle sammen.

Hartmut syntes også dette stedet var skøy.

Skjær med stake på må jo alltid sjekkes nærmere. Kan det være artig her?

Til tider litt action.

Har fått låne noen bilder av Hartmut i dag også, så her er ett fra motsatt side.

Boyd er god på å plukke de bølgene som funker.

Tom Einar prøver seg på det samme.

Morten ble akkurat for sein, men det ser jo stilig ut på bilde, og han traff bedre på en litt senere.

Så padlet vi videre bortover inn mot land igjen - og så ble Frode borte. Jeg syntes det var litt drøyt å padle etter en som åpenbart måtte på do (antok jeg ut fra farta han hadde) - men resten fulgte på. Hæ?

Lunsj ja. Vi hadde jo tross alt padlet nærmere fire kilometer, rundt regnet fire mil i Lofoten-målestokk... Så jo, det var seriøst tid for lunsj.

Det speides, uvisst etter hva.

Behov for solkrem i slutten av september, faktisk. Det må foreviges, det skjer definitivt ikke hvert år. Kompass med speil er altså ikke dumt å ha, det kan benyttes til forskjellig.

Etter lunsj splittet vi opp. Seks av oss padlet en tur videre innover øyene, mens resten rykket tilbake til start.

Det var like fint videre bortover. Kay hadde lyst til å se imellom øyene, så vi svingte innover her.

Siden det var nesten flo så kunne vi stort sett padle hvor vi ville. Det er slett ikke alltid det går an, for det meste av dette området er ganske grunt, så på fjære sjø er det lett å padle seg "fast" om man ikke følger med.

Farten var ikke stor, men dagen var vel til for å nytes.

Her begynner vi å få snusen i Sandøya, som vi hadde som et delmål. Den kan være aktuell for camp ved en senere anledning, nemlig.

Noen må danne baktropp også, det tok disse seg av denne dagen.

Framme ved Sandøya. Her var det sandstrender ja - og jammen ser det ut for at det kan være noen hengekøyetrær der også. Dette lover godt.

Da begynte det å holde, vi skulle jo tross alt kjøre heim etter turen også, så her snudde vi. Det ble en litt annen retur enn tenkt, for noen fikk det plutselig travelt og tok strakeste veien tilbake. Men den hadde vi heller ikke padlet, så det var greit nok.

Herlig dag, vi koste oss jevnt hele turen.

Finn 1 feil.

Finn en feil til!

Det har seg sånn at jeg ble spurt om å låne bort kajakken, og det må jo være greit. Konsekvensen var da at jeg selv måtte padle en Pilgrim Expedition. Det var ingen suksess forrige gang jeg gjorde, men nå skulle vi ikke så langt så risikoen var liten.

Det ble ikke den helt store suksessen. Når en kajakk er så treg at jeg kjenner godt at den jobber mot meg når jeg skal framover, så blir jeg provosert. Denne laget TO bølger ved baugen når jeg gasset på, og det boblet sånn at jeg kjente det i skroget. Det er bare helt uaktuelt for meg med en sånn kajakk, det har jeg ikke tålmodighet til. Sikkert god i digre bølger, men hvis jeg ikke kommer meg ut dit hvor de er, så kan det jo være det samme.

Her er kajakken tilbake hos eieren, som nok trives bedre i den enn meg. I hvert fall er hun blitt steike flink til å rulle den, og vartet opp med diverse varianter - inkludert håndrulle. Imponerende!

Så var turen over, de siste kommer inn her i flott lys.

Men ennå var det ett og annet å kikke på i havna i Laukvika. Her er det noe småfisk.

Som antagelig er årsaken til at denne her likte seg så godt her. En lomvi? Som syntes fotografen var i overkant skummel når hun kom på nært hold. (Strengt tatt var det han som feilberegnet, og kom opp litt for nært.)

På vei hjem var det så fine farger og lys at jeg måtte ha et par stopp for å knipse ett og annet. Denne svana holdt til i et reservat, her er det sikkert flere spennende fugler å se hvis man har med seg kikkert og sånt.

Denne har jeg fotografert før, men den er kul i det meste slags lys. Rester av en båt inne i Morfjorden.. Er litt spent på hvor lenge den kommer til å stå her, men det kan fort bli en stund til.

Da var helgen over. Litt kjedelig at den ble amputert for min del siden jeg ikke var helt frisk, men på den annen side er jeg kjempefornøyd med å ha fått til å være på havet begge dagene. Det var ingen selvfølge et par dager før helgen kom.

Tusen takk til de andre deltakerne, som sørget for at det ble ei trivelig, lærerik og fin helg, og særlig takk til karene fra Lofoten som gidder å organisere. Håper dere orker neste høst også! Synes det er kjekt med slike mindre, litt mer uhøytidelige og uformelle samlinger også, som ikke er organisert ihjel. Sier som Morten, tommel opp!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)