Raftsundet - Brakøya, Trollfjorden og Grunnfjord - del 1

Exped Orion II UL på testtur
Trollfjorden, denne turen har vi ventet på. Lofoten Kajakklubb hadde satt den opp som ett av to alternativ forrige helg. Vi satte opp tur til Trollfjorden og Grunnfjorden, og satset på å møte dem til felles camp på Brakøya.

Det ble mye meldinger att og fram i løpet av uka, etter hvert som værvarslet ble verre. Samtidig ble vi stadig flere påmeldte! Noen argumenterte for å heller dra til Guvåghytta og ha tak over hodet der. Hmnja, fint og padlebart der men... Jeg hadde en følelse av at det ikke behøvde å bli så ille som meldt for å komme seg over Raftsundet, og hadde i hvert fall lyst til å se hva fasiten var på sånt varsel - greit å vite til senere. Nei, det blir tur, ferdig med det. I løpet av helga skal det løye, vi kommer oss til Trollfjorden en eller annen dag, det var jeg i hvert fall sikker på. Vi skal dit denne helgen.

Vi møtte ved Raftsundbrua 11 stk, og tok det derfra. Plan A-K var klart, take a pick. Kajakken vinglet faretruende på taket over Sortlandbrua, det blåste bra i Ingelsfjorden, og en del på parkeringsplassen der vi møttes. Det kom forslag om å bare bestemme seg for camp på Raften med en gang og dra dit, ferdig med det, og noen stemte for hus gjennom AirBnb. Ingen av delene fikk unisont tilslag, så vi kjørte til Raften for å se først.

Tennstrand
På Raften var det masse bobiler, og det så i grunnen greit ut på havet - men vi skulle fra Tennstrand eller Digermulen. Noen ymtet frampå om mørkets frambrudd. Men ungdommen protesterte (heldigvis), og da ville flere padle! Hurra, da var det ikke konsensus om å bli her heller. Vi kjørte videre til til Tennstrand for å se hva vi fant der.

Her var det enda roligere enn jeg hadde turt å håpe, og slett ikke turt å tro. Det var bare å hive seg i pakkinga, og komme seg av gårde.

Tre fra Lofoten Kajakklubb, og åtte fra oss, inkludert et par karer fra Narvik og ei fra Harstad. Jeg var i grunnen imponert over pakkinga til folk, det både gikk ganske fort, og det var lite bagasje på dekk. I så lite vind er det greit nok å ta litt ekstra ved på bakdekket, det skulle vi sette stor pris på senere.

På flatt hav og knapt et vindpust krysset vi altså Raftsundet fra Tennstrand over til Ulvøya. Nå var jeg rimelig glad jeg ikke hadde avlyst og satt på Guvåghytta isteden! Tross litt yr. Nei, Guvåghytta kan vi ta senere, når det begynner å bli tidlig mørkt om kveldene. (Eller Skavlnes på Skogsøya, den har vi ikke testet ennå.)

Vi fortsatte sørover langs Ulvøya, mens vi undret på om teltplassen på Brakøya var ledig. Noen hadde nemlig sett en stor teltleir der dagen før.

Det var en flott blanding av folk på turen. Ikke bare geografisk, men også erfaringsmessig med tanke på tur, padling og klubb. Noen nye, noen gamle - en flott miks.

Underveis traff vi på noen med båt, som ikke hadde sett noen på øya vi skulle til, hurra. Vi håpet de hadde rett, men så etter alternativer underveis.

Joda, vi hadde litt regn ja. På andre siden av øya var det litt sniktrekk også.

Vi fikk opp teltene i en fei. For min del ble det litt kronglete. Jeg har jo hatt Exped orion før, men det var ikke UL. Det viste seg at ikke alle detaljene var like, slik jeg hadde regnet med. Burde nok ha sjekket bruksanvisningen først, men fant ut av det meste etter hvert. Og da vinden fikk tak i teltet klarte jeg heldigvis å nå det før det var på havet. Puh.

Regnet gjorde sitt til at det ble tidlig kveld. Flere av oss hadde tarp med, men vi fant ut at det var like greit å ta tidlig kveld og sette opp tarp i dagslys dagen etter.

Telt med lys i er kult. Jeg kom snart på hva jeg hadde glemt denne gangen - hodelykt. Jaja, det gikk nå greit å se ting til jeg tok kveld likevel. Det eneste jeg egentlig savnet var å se refleksen på barduner. Dessuten har jeg lommelykt på batteripakken, så jeg klarte meg fint.

Jeg fikk melding med beskjed når hurtigruta passerte Årstein, og lytta nøye for å få med meg når jeg skulle stikke hodet ut av teltet. Det neste jeg husker er at jeg så på klokka i totretiden... Så jeg forsov meg til den.

********
***  God natt  ***

Det var fortsatt ganske grått om morgenen, og det blåste litt i tillegg. Padlebart, men ikke direkte trivelig. Ikke noe stress med å komme seg av gårde foreløpig, her er det bare å ta ting med ro. Ikke allverdens sikt å skryte av, rett og slett.

Det er god plass til telt på denne leirplassen. Solid bålplass med benk rundt var det også der. Artig å se på de ulike teltene folk hadde. Noen små, noen store, tunnel, kuppel, mye forskjellig. Varierte farger var det også. Litt av artigheten med å dra på fellestur er jo tips og triks, også når det gjelder utstyr. Bedre å se ting i praksis enn bare på nett.

Folk satt stort sett i teltene sine, så pass regnet det på morran. Man kunne høre det ble kokt kaffe på primus her og der.

Jeg hadde med meg tarp, Frisport sin som jeg enda ikke hadde tatt ut av posen. Den så sånn her ut da jeg gjorde det. – Sånn var det min også så ut, sa Stein-Evert. Han siktet da til den som han hadde reklamert på... Ikke bra, det syntes ikke forhandler heller så jeg får også levert tilbake min. (Sjekket med vann da jeg kom hjem, den er også lekk.)

Noen turte knapt å stikke hodet ut av teltet en gang, mens Kirsti hadde søkt ly hos Wenche. Det er for øvrig gammel-Expedn min (det lyse terracotta her) de sitter i. Litt artig å kunne dra på tur med det ennå, selv om det er andre som bor i det.

Nuvel, det gikk litt i elinger, innimellom så vi mer av omgivelsene. Plutselig sluttet regnet så pass at vi syntes det var tid for å peise opp tarpene før neste runde.

Alle mann i arbeid, oppsett av tarp er forresten fin underholdning. Folk gliser bredt på alle bildene fra denne aktiviteten.

Hvor lenge holder denne tro?

Bittelitt langgrunt er det her, og vi skulle selvfølgelig ut cirka på fjære sjø. Jaja.

Det var god plass i det nye teltet, ypperlig når det er regn. Det er dessverre utsolgt for bunnduker overalt så det har jeg ikke fått kjøpt meg, men jeg brukte bunnduken til Staika som dekket det meste av bagasjerommet selv om det ikke ble nøyaktig. Særlig kjekt når det er vått og sand i nærheten.

Tarp-arrangementet ble ikke så verst da det var ferdig. Da har vi i hvert fall gjort det vi kan for at det skal bli minimalt med regn resten av turen.

Stein-Evert, Kay, Frode, Padlemia, Jan Viggo, Roger, Sander, Per, Wenche, Hilde og Kirsti
Så er det klart for padling! Trollfjorden neste!