Torsdagspadling Åserøya

Foto: Hege Larssen Husteli
Torsdagspadlingen denne uken ble lagt til Sigerfjorden. Her hadde nemlig Vesterålen Turlag også tur, med samme turleder (meg). Så det var praktisk at klubben heiv seg med der. Noen av våre medlemmer ble med, i tillegg til noen fra turlaget, og noen som ikke er medlem verken her eller der. Alle er selvfølgelig like velkomne. Vi ble ti stykker totalt, som gjorde oss klare fra Dalsanden.

Planen var i utgangspunktet å padle rundt Kjerringnesøya, og så til Åserøya. Men idet vi satte ut så kom det en eling, og i front av dem kommer det ofte sterkere vind. Det gjorde det også nå, så vi tok ei samling i tangen da vi kom ut til øya. Det ble nedstemt å padle rundt, og det var antagelig lurt. Det gikk godt hvitt utpå Sortlandsundet.

God stemning, tross gråvær!

Vi sneik oss heller bortetter land på innsiden. Noen var i land for å kle på seg mer, for det ble også litt kjøligere med vinden. Men ikke bølger, de skjermet jo øya for foreløpig.

Så kom regnet – plaskregn. Skikkelig plaskregn! (Hørt på turen: «Hagla det»? Nei, men det regnet såpass at man kunne tro det.) De som hadde sydvest var nok best kledd for dette været – som for øvrig egentlig var etter meldinga.

Ny samling i tangen på enden av øya, mens vi vurderte forholdene videre. Det var litt ulik erfaring i gruppa fra tidligere, noen hadde også ny kajakk som skulle «innpadles».

Da regnet kom løyet det også med vinden igjen. Perfekte forhold for å øve og leke seg litt i småbølgene.

Vi benyttet anledningen, mens elingene fortsatte å gå rundt oss, som vi ser.

Padle utover, snu, surfe innover.

Hilde trivdes bare godt i sin nye Necky.

Folk ble stadig mindre stive i maska, og smilene ble bredere. Etter hvert løyet naturlig nok bølgene også litt. Det var rett og slett på tide å ta turen videre bort til Åserøya. Ikke fordi det var en post der som vi på død og liv måtte samle, men fordi det passet utmerket.

Nå var folk blitt litt varme i trøya, og kunne få padle litt med bølgene fra siden og aktenfor tvers. Med noen skjær som ga litt le for "innerleia", så ble det to nivå å velge mellom av bølger, også. Ypperlig. Vi kom oss fint bort til posten, men hvordan var det her å gå i land, når bølgene sto inn?

Ikke verre enn at vi gikk i land. Det var nok ikke helt som alle var vant med, men det er fin øving. Det var ikke verre enn man bør være forberedt på å måtte handtere på en tur hvis det blåser opp litt og det ikke er strand i nærheten. Man hjelper jo også hverandre selvfølgelig.

10 på skjæret – presis! Her har vi Hilde og Per, Jan Viggo, Stig, Hege, Wenche, Fred, Mona, Sanna og meg, i tilfeldig rekkefølge.

Etter å ha hjulpet hverandre med å sette ut igjen, tok vi turen videre rundt Åserøya. Det ble litt bølger her også, det første stykket.

Jan Viggo kom helt fra Narvik, riktignok ikke ens ærend, men likevel veldig artig at han også ble med. Besøk langveis fra er jo alltid stas.

Turen avsluttet med rene idyllen innover.

Fjelltoppene var borte i skydotter, men det ser jo ganske tøft ut.

Ikke helt sikker på hva noen har stående i havet her, men ett eller annet var markert.

Det siste stykket øvet vi som lå bakerst litt på framdriftsteknikk. Hovedregel – rotasjon. Bruk hele kroppen, bedre at alle musklene spleiser, enn at de stakkars armene skal drive fram det hele.

Hege har også nokså nylig kjøpt seg kajakk, og hun trives godt i sin Baffin.

Foto: Hege Larssen Husteli
Tilbake på stranda tok vi en liten oppsummering, og det virket som folk hadde hatt en fin tur selv om det ikke ble flatt hav og blå himmel sånn som på reklamebildet vi hadde lagt ut. Jan Viggo hadde ellers laget en morsom presang til meg som jeg fikk etter turen, så nå har jeg rød tråd og huskelapper (laminerte!) så det holder en stund.

Egentlig ble det aller finest når vi var kommet i land. Lyset og fargene ble utrolig flott. Men vi rakk heldigvis å se det før vi kjørte hjem, i hvert fall. Martin og Aud hadde vært på rullekurs her med Steffan (takk for lånet av vest til den som hadde glemt). Tok en tur med de førstnevnte på spisesjappa i Sigerfjordkrysset, før Martin kjørte hjem og Aud ble med til meg. Veldig trivelig, fikk også gode reparasjonstips for neoprentrekket mitt. Må bare bestille sånt stæsj. :)

Flott tur håper noen av de som var med blir med på flere turer.