Etiketter

Torsdagsskjæret - Reinøysundet

Årets første torsdagspadling i klubben! Ble satt opp på kort varsel da et møte ble avlyst, så det var bare Roger og jeg som kunne. Men været var flott, så vi tok en tur etter jobb, ut fra Myre havn. Denne her var Roger ikke blid på, for den lå i veien for han dagen før da han kom med fiskebåten sin. Midt i leia. 

Etter kort tids padling kom det en pussig lyd som jeg har hørt før, men ikke helt klarte å kjenne igjen. Minesveiper tenkte vi, men når jeg har sett på bilder så tror jeg heller det er en MTB? Uansett, de er ikke så vanlige på padleturer her så det er kult nok.

Reinøysundet. Her har vi fått foreslått en 10 på skjæret-post, så jeg kikket meg rundt etter noe som kan være målet. (Vi tar jo bilde som dokumentasjon)

Vi svingte inn til venstre, der var en mini-strand. Her er det sikkert ingen andre som strandrydder og vi er ganske få, så da tar vi en liten strandrydding her, fant vi ut. Dette er veden vi fant - potensiell bålved, så den satte vi bare opp til tørk.

Hel beingrind av fisk - betyr at den ikke er sløyd. En del sånne har blitt skylt i land her, suspekt syntes Roger. Det kan jeg fort være enig i.

Det var mye søppel, men noe hadde begynt å gå i oppløsning, sånn at vi kunne stappe ting inni hverandre. Kjekt.

En full sekk hver på bakdekket, nå kan vi padle videre. 

Roger nå med kul baugpynt, litt original gallionsfigur spør du meg.

Pling! Dette må definitivt bli 10 på skjæret-posten. Den kommer så snart "noen" får skrevet ferdig beskrivelsen.

Vi fortsatte videre rundt Reinøya. På utsiden oppdaget vi dødmannshånd, en såkalt bløtkorall. De er superkule. Heter de det de heter fordi de er verken myke eller stive (eller begge deler-ish), og litt sleipe, eller?

I hvert fall, jeg holdt på å gå meg på en smell her da jeg skulle ta bilder, jeg glemte at hurtigbåten akkurat hadde gått forbi. Heldigvis kom den ikke kort tid etter, for da hadde bølgene kommet skyllende mens jeg lå helt oppi steinene. Grei påminnelse, slapp akkurat unna den ubehagelige sorten. Det kunne blitt heslig.

Men det skulle dukke opp mer kult. Roger fant nemlig ut at han skulle ta en titt under kaia på Kartneset.

Der var det MASSE!!!

Sånn her ser de ut, med en langfingret sjøstjerne kravlende på. (Seriøst, den kravlet som en halvdau stankelbein.)

Under vann er de straks finere!

Er dette ei kajakksklie? I innløpet til havna.

Det ble faktisk ei drøy mil, kjentes ikke helt sånn ut men GPSn sier det i hvert fall. Flott tur direkte etter jobb.

Roger derimot, hadde ikke fått nok. Han hadde jo bare vært hele dagen på forskningsfiske før vi padlet tur, så han hoppet i båten og dro rett ut igjen med ny farkost. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)