Etiketter

Høsting fra naturen, inspirasjonsliste

Geitramssaft
De siste årene har det vært litt sløvt når det kommer til å høste fra naturen. Vips, så er sesongen for både det ene og det andre over, og har jeg ikke kommet på hva jeg kan lage av noe før det var for sent så er det jo ett år til neste gang.

Dette er en liten huske- og inspirasjonsliste til meg selv, hva jeg kan passe på å høste i år. Noe velprøvd, og noe nytt. Gode tips mottas selvfølgelig gjerne, her er allverdens plass til å utvide lista. :) Hva det blir til slutt kommer an på hvor jeg drar og hva jeg finner. Det som står på lista er ting som jeg anser gjennomførbart - ikke alt godt er realistisk - og ikke alt som kan lages er godt. :)

• Bjørk
Blader tørket eller ferske til te, bjørkesaft

• Seiersløk
Pesto, syltede frøhus, smøreost, kryddersmør

• Geitrams
Ferske skudd som asparges eller i pai, tørket blomster til te/saft/ge, blader til te

• Granskudd
Granskuddvinaigrette, syltede skudd, olje, pesto

• Fjære-/tangmelde
Pai

• Strandportulakk/østersurt
Puré, salat

• Sjøgress
Sashimisalat

• Tang/tare
Tamgsmør, suppe, salt

• Blåbær
Te (bær og blader)

Geitramsgelé
• Nyperoser
Gele

• Multer
Marinerte m/brunsukkerrømme, likør

• Krekling
Råsaft

• Sopp
Tørket, frosset, kantarellsalt, kantarellsuppe,

• Tegerbær
Dram

Kirsebærsyltetøy
• Kirsebær
Syltetøy, likør

• Nyper
Tørket til te

• Rogn
Blader tørket til te

• Einebær
Krydder, treak

• Rødkløver
Tørket til te

• Bergmynte
Olje

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)