Etiketter

Påfyll med snø, og Vikøya i boks

I dag skulle jeg egentlig på trugetur i marka. Har en plan om å ikke bare padle i år, nemlig. Disse trege kajakkene man sitter fast i har fjernet all kondis, noe må gjøres med det. Men i dag var det så dårlig sikt ute, at jeg fant det bedre å ta en padletur langs fjæra, da vet jeg i hvert fall hvor jeg er. Dessuten var tørrdrakten enklere å få på enn gammelt turtøy som har krympet mistenkelig mye...

Hjemme var det ikke et vindpust, ellers fint.

Det var mye fugl å se i dag. Mange flokker ærfugl, skarv, teist, ørn, måker så klart, og fjæreplytter. Dessverre verken praktærfugl eller alkekonge. Nå er det lenge siden jeg har sett dem.

En liten pitstop ved Verholmen. Dro videre nokså tvert, her var det lite å finne på.

Jeg kom på at Vikøya jo er en 10 på skjæret-post, så jeg satte kursen dit. Bølgehøyden økte fra 0 til 15 cm, mer skal det ikke til før tempoet mitt øker. Alt er bedre enn peise flatt. 

Posten er i boks!

Dette er en annen furuklynge på øya. Neste gang jeg skal campe i hengekøye på øya, tror jeg sannelig at jeg skal prøve disse her. De så kule ut. Men den prikken til venstre i bildet, det må da være dagens ørn?

Joda. Og da jeg padlet bittelitt videre dukket det opp en ørn i et tre også. Det er nesten bankers å se ørn her på øya.

På enden av øya ble det nok en pitstopp, her med kakao. Den rare tingen oppi er en tangpinne som jeg brukte for å røre ut pulveret. Sto fint i stil til kakaoen. (Spork var glemt hjemme...)

Etter å ha rundet Vikøya satte jeg kursen til Jennestad Handelssted. Det var høyt nok vann til å komme seg under brua, men her har de jammen satt opp en sperre! Slipp meg inn! Niks. Nuvel, ser ut som det ligger en del is så det hadde vel ikke blitt så mye padling her uansett.

Det kom sigende noe nesten svart inn fra siden... Hm.

Tenkte jeg det ikke. Rart at skyer med snø er mer svarte enn kritthvite. Men snø var det.

Mye snø ble det. Men det var egentlig ganske fint, alt ble jo hvitt. 

Jeg kom ikke så langt opp her, dessverre. En eller annen gang skal jeg komme meg så langt opp at jeg får padlet under hovedveien. Men det ble ikke i dag heller.

Vinter-kamo på kajakken.

Wohoi!!! Et glimt av nesten blå himmel!

Pipipipiiip. Fjæreplytt. Så nesten ti stykker tilsammen på turen tror jeg.

Nå gikk det små elinger på andre siden av sundet, men de nådde ikke meg. Krysset ikke sundet i dag siden det var tidvis så tette byger. 

Bortover mot brua var det jo nesten så det klarnet opp, rett og slett. 

Dette skulle bli et kult bilde med veldig flott lys, men det skjønte ikke kameraet helt. Lavvoen er i hvert fall penere i vinterdrakt. 

Da jeg gikk i land hjemme viste det seg at den her hadde sneket seg innpå meg, helt uten at jeg hadde hørt den. Kanskje ikke så rart, for den lille vinden hadde snudd så jeg hadde et vindpust rett inn i ørene det siste stykket. 

Kom i land i tide, før denne nye elingen på tur inn nordfra. Fin tur, dessverre fikk jeg ikke invitert noen med, siden jeg trodde jeg skulle noe helt annet til jeg begynte å kle på meg drakten. Nuvel, neste gang kanskje.

7 kommentarer:

  1. Dilemma om en skal gå i marka eller padle. Prøver å fordele, og det funke faktisk. Men så like æ jo skigåing.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja. Det gjør vel strengt tatt ikke jeg. Men i dag tenkte jeg trugetur, det er tøft. Men ikke like tøft når turbuksa ikke lenger passer.

      Slett
  2. Intressant att se att någon annan också tycker att paddling inte är bra för konditionen. Efter två år med nästan mest havspaddling har konditionen sjunkit och kroppsvikten gått upp. I år ska det bli mycket av både paddling och terrängcykling. Det blir en bra kombination.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan vel være bra med padling, hvis man har mer type treningskajakk. Det var ikke så ille da jeg padlet Inuk, men disse Valleyene innbyr ikke til like høy fart og frekvens. Spesielt når det er lite vind.

      Slett
    2. Jo, med träningskajak och fart är det nog träning, men vanlig turpaddling och lek i vågor med havskajak räcker inte.

      Slett
  3. Padling er vel supert med høy frekvens og sånn passe distanse pr tur. Herlig innlegg som vanlig, vær glad du kom deg i kajakken istedet for en trugetur tenker jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Inuken er ute av drift, dessverre. Den var det litt mer dreis over - ti kilo lettere og raskere, da økte frekvensen betraktelig. Har jo fått nytt ror, det er bare å få det koblet til...

      Slett

Kommentar - ja takk! :)