Etiketter

Rariteter på andre siden av sundet

Det er gråvær for tiden, og på toppen av det har jeg vakthelg, sånn at helgen er brutt opp i deler med fri. Men det er jo for galt å ikke padle av den grunn – så i dag tok jeg en snartur ut likevel.

Her borte gikk det en eling da jeg satte ut, men jeg satte kursen dit likevel. Planen var rett og slett å ta noen ruller, her som ingen ser meg. Så slipper jeg at det stopper biler og sånt hvis jeg må ut av kajakken. (Det holdt med én gang, ja.)

Den planen slo feil kan man si, for der var det allerede folk! De hadde til og med slått opp et partytelt, så der var de visst tenkt å blir værende kunne det virke som.

Inne på det grunne vannet var det imidlertid kule ting. Sånn som denne grønne kulen! Hva er dette for noe? Jeg har ikke sett en sånn før. En blank gelekule med noe grønt inni. Grønne prikker liksom.

Den var ikke så stor, et par cm i diameter cirka
Oppdatert: Har fått forslag om rognkjeksegg, grønnalge og fjærbørstemark Eulalia viridis sine egg. Det siste stemmer ifølge bilder på nett ganske så bra, så jeg antar at det tipset slo til. Men hva med neste?

Litt lenger bort fant jeg dette her, som jeg heller ikke har sett før. Noen som kjenner igjen dette?

Den var mer sånn her på farge, om ikke enda mørkere. Kameraet ville ikke helt gjengi den som den var. Hva det enn er, så satt det fast til tangen. Så den flere steder. Rar reie.

Tilføyelse. Har nå fått tips om at dette er Clava multicornis. Det kan se ut for å stemme ganske bra.

Litt lenger bort lå dette her. Mye å se under vannflaten i dag, altså. En krabbe og en snegle spiser på et fiskehode. Det var jo i grunnen litt synd at jeg ikke husket å ta med dykkerbrillene, for det kunne vært kult å flyte rundt i overflaten og se.

Men det hadde jeg uansett ikke kunnet gjøre så lenge, for jeg skulle som nevnt på jobb. Men jeg rakk å rulle, og jeg prioriterte den siden jeg velger bort når jeg må ha den til å virke. Uten neseklype, men det var ikke med vilje – den ramlet av mens jeg var under.

Tok en par ruller da jeg kom tilbake også, og de gikk utmerket. Så den er på plass på begge sider for tiden. Bra.

2 kommentarer:

  1. Det e nu bra at du ikke sitt inne og vase mannsjit selv om det ikke er solskinn. Altfor mange sitt inne og ser i været, fatte det ikke, så flott som det er å være ute.
    De tingan du ikke vet ka e for nokka, lure på om det kan være noe slags rogn???

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan du si. Bortsett fra at jeg satt resten av pinsa inne og vaset mannsjit fordi det ikke var solskinn. ;)

      Den siste jeg lurer på har jeg nå fått tips om kan være polyppstadiet til en småmanet. Om det stemmer aner jeg dog ikke.

      Slett

Kommentar - ja takk! :)