Etiketter

Ny skeg på plass – Avocet er friskmeldt!

Senkekjølen på Avocet har haltet mer og mer, og til slutt fungerte den rett og slett ikke mer. Ergelig, men noen ganger er det bare sånn at man må kjøpe nytt og reparere. 

Det første jeg merket var her. Wiren hadde det med å "løsne" på et vis, og miste effekten. Så kunne jeg putte den tilbake og så virket det en stund, før det var ny runde. Men dette skjedde oftere og oftere.

Her ser vi årsaken. Det har nok blitt mer og mer knekk på wiren, og den har hatt vondere og vondere for å gli dit den skulle. Så har jeg vel blitt så forbannet en dag at jeg har måkka på skikkelig, og vips var det helt stopp.

Det var bare å bestille ny. Og i motsetning til de andre Valleyene så var det ikke bare å bestille ny wire og bytte den. Neida, for siden dette er en i thermoplast som produseres et annet sted, så har de ikke samme systemet. Ulempen er da at man må kjøpe hele driten (Kajaksport-system) selv om jeg hadde tilgang på gratis wire, fordelen er at Alf har sånt på lager. Så det gikk kjapt å få tak i.
Nuvel, det gamle er sendt til en handyman for å se om man kan få til å bytte wire selv om det er laget for å ikke skulle gå an. Så får vi se hvordan det blir neste gang det må byttes.

Neste punkt, når ny skeg/wire var i hus, var å få tak i en wirekuttter. Wiretang. Veldig viktig, påpekte både handyman og Alf. Ikke bruk vanlig tang. Butikkene på Sortland verken hadde, de færreste visste en gang hva det var. Flesteparten ville prøve å selge oss en vanlig tang, som ville fliset opp wiren. Med andre ord, om jeg hadde vært alene så hadde de lurt meg til å kjøpe noe som potensielt ville ødelagt en greie som koster nesten tusen kroner. Jeg er lite imponert.

En utsendt i Bø klarte imidlertid å få tak i. I butikken der (Arvids Agentur, artig butikk som har det meste bortsett fra signalpenn og svart gelcoat) både hadde de, og visste hva det var! Tjue poeng!
Denne her var det imidlertid liten futt i. Det ble merke på både wire og tang, men jeg klarte ikke å klippe over. Den øverste gjorde virkelig susen, og kuttet ble perfekt. Nye ti poeng til Bø.

Handyman hektet skegen på baki, og fikk tredd wiren inn i hylsen. Det så ikke helt lett ut, men var enda verre å få tatt bilde av. Man må rett og slett bare ha en lykt, og prøve å se inni skegboksen hvor hen det skal. Så kom wiren ut her som den skulle settes fast, og som vi ser var det god lengde på den. Handyman forlot åstedet, og resten ble opp til meg. Hmmm… Nå var det en tid siden jeg demonterte dette – hvordan er det nå det skal på igjen, tro?

Det var slett ikke så vrien. Sjekket med handyman på telefon at jeg tenkte riktig (ergelig om man kutter wiren for kort...), og satte i gang. Knotten på først.

Så hylsteret som skjuler wiren, den tres også inni knotten i et spor. Dra senkekjølen helt opp, skru wiren fast i knotten på den lengden, og kutt av det overflødige sånn at det ikke stikker ut noe foran knotten. (Jeg klippet et par mm ekstra og skrudde knotten på etterpå, siden selve kutteren var så stor at jeg ikke kom helt inntil.)

Det hele passer fint nedi her når det er gjort.

Så er det bare å få på plass disse, som holder resten på plass.

Når det er gjort, ser alt helt fint ut!

Til og med virket skeget som det skulle. Slett ikke verst. Nå satte jeg bort den verste oppgaven, men jeg synes likevel dette var forbausende enkelt. Rett og slett litt for enkelt til at den skulle ligge på land i månedsvis – så det skal ikke skje flere ganger. (Av den grunn, i hvert fall.)

Fiksing av ror på Inuken var derimot verre. Hadde fått ny del og handyman skulle fikse dette – men det viser seg altså at bolten er et hakk større enn på det som står på! Ser ut som det er en halv mm det står i, eller noe sånt. Akkurat definitivt for mye til at det egentlig passer, men for lite til at det virker som at de faktisk har forskjellige størrelser. (Eller at det er overkommelig for meg å gidde å pusse ned.) Pussig greie. Men da ligger Inuken i ubruk en tid til, dessverre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)