Etiketter

Verholmen i hagl

Lenge siden sist jeg padlet, så nå var det bare å tvinge seg ut tross kort dag og jobb. En kjapp tur ut fra heimstøa, uten videre mål og mening. Tykje fikk være med denne gang, siden Avocet'n venter på ny skeg. (Og inuken venter på ror. Hm, det går tregt med fiksing.)

Det var litt bølger men ikke noe voldsomme greier. Varierte mellom 4 og 6 i vind ca. Helt passelig egentlig, var ikke i noe slag til å slite i motvind.

En og annen splætt ble det. Det har blitt ganske kaldt ute, lette heldigvis fram en buff før jeg dro ut. Den skulle jeg få god bruk for seinere. Det er nå så mørkt om dagene når det ikke her helt klar himmel, at fotoapparatene får problemer. Det er det kjedeligste på denne tiden.

Men først en tur til nærmeste strand. Senkekjølen satt nemlig bom fast. Det var selvfølgelig en liten stein, saken lot seg greit fikse. Og jeg har fått ny påminnelse om at jeg må få ordnet et hull som jeg kan knytte en tråd i til seinere.

Det var nokså høy vannstand i dag. Høyere skulle det også bli.

Jeg satte etter hvert kursen mot Verholmen. Det gikk byger her og der, så jeg ville ikke krysse over sundet – det var til tider veldig dårlig sikt. Verholmen var passelig kort tur, ettersom jeg hadde flere ting jeg skulle gjøre utover dagen.

Her har jeg rundet øya. Jeg var faktisk ikke klar over at det var blitt så mye snø før jeg så fjellene her i bildet. Det nærmer seg jammen meg vinter. Da antar jeg at det er vinterpadling jeg driver med nå?

*Hutre* Jeg hadde med fjellduk og hadde egentlig tenkt å gå i land. Men det var før jeg kom av gårde. Nå fristet det ikke lenger. Dessuten begynte det å hagle. Da var det kjekt å ha en buff jeg kunne dra opp over ansiktet! For au, det er VONDT med hagl i motvind!

Ganske kul himmel når elingene føyk forbi. Sånn cirka her begynte vinden å ta seg litt opp, det kom en eling inn Gavlfjorden også. Mer vind i ryggen på hemtur, hurra! Sjelden man har sånn flaks.

Hurtigruta kom også, i full adventspynt. Jeg satte kursen mot den, for å komme lenger ut i sundet og dermed få mer bølger.

Det fikk jeg også. Til tider så mye at jeg ikke ga full gass, for sikkerhets skyld. Men det var gøy, ikke skummelt, så det var innafor. (At sangen som dukket opp for nynning gikk i "I'm still alive" får så være. Det ble ikke siste ord, i hvert fall.)

Det var ikke så mye fugl å se i dag, undret litt hvor de hadde gjemt seg. Denne fjæreplytten fant jeg hjemme i fjæra etter turen. Så noen få skarv, en teist og faktisk flest alker på turen. Det var litt rart, men kjekt for de synes jeg er kule. Men jeg hadde håpet å treffe på en alkekonge, de er jo tøffe.

Jeg hadde på meg Kokatat Icon-drakten i dag, og ble som vanlig i den våt i r@va. Prøvde å se nærmere etter hva det kan være som gjør det – og har disse her mistenkt. For meg ser det rett og slett ut som laget på innsiden av stoffet har sprekker? Hvordan dukker sånne opp og hva gjør man med dem?

3 kommentarer:

  1. Dette så kaldt ut, men godt å komme seg ut en tur for det? Nydelig farge på Nordkappen, har den fargen noe navn? Det er korte dager nå, og det blir lite padling. Gleder meg til romjul og ferie som skal tilbringes i kajakken, de få timene det er lyst. Men snart snur sola, heldigvis, gleder meg til lysere tider!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var ikke så kaldt som det så ut for, faktisk. (Men jeg tror jo også det når jeg sitter inne…) Jeg kledde rett og slett for mye på meg. :) Men det er herlig når man først kommer seg ut, det er det. Jeg bare grues FØR jeg gjør det. (Derfor blir det litt sjeldnere for tiden.

      Vi er to som gleder oss til lysere tider. Dårlig fotolys for å sitte i kajakk for tiden. :)

      Jeg vet ikke helt hva fargen heter, jeg bare forklarte at jeg skulle ha burgunderrød med glitter. :) Tror den er rimelig burgunderrødstandard.

      Slett
    2. Send bildet til Kokatat og spør. Har aldri sett noe sånt på mine 'tat-drakter, er vel enten selvforskyldt eller produksjonssvakhet i stoffet. Tear-aid evt med bittelitt Aquasure tynnet ut 50/50 med Cotol under fikser nok dette greit.

      Slett

Kommentar - ja takk! :)