Etiketter

Introkurs på Dalsand

Da var det klart for padleklubbens introkurs for de som vant i Padlelotteriet. Var litt spent på hvor lenge vi kunne holde på siden det stadig blir mørkere hver kveld – men i dag var det lettere skydekke så jeg hadde håp om at vi kunne holde på i hvert fall nesten så lenge som tre timer. Her er første punkt etter at vi hadde gått gjennom litt utstyr – bæring av kajakk. Og det var laaangt å bære.

Så er det jo nyttig å teste tørrdrakten og kjenne hvordan det kjennes å svømme med – men det var jo også laaaaaaaangt å gå så... Men det gjør da ikke noe sa deltakerne og labbet uti. Og vi gikk og gikk og gikk og gikk, og til slutt var det dypt nok til å hive seg ut.

God stemning! Svømme i tørrdrakt er artig!

Kursholderne må jo også sjekke.

Galten troner over oss og Sigerfjord. 

Så var det tid for tipping. Og når man har tippet så må man jo opp i kajakken igjen etterpå, så da fikk de prøvd seg på egenredning også. (For å gå inn til stranden for å gå oppi på vanlig vis tok like lang tid... laaaanggrunt.)

Dette er forresten Irene, hun vant ikke bare kurs i lotteriet, men kajakk også! Må si det er ekstra artig når det er noen som har tenkt på å skaffe seg kajakk og begynne med padling som vinner, sånn at de faktisk kommer seg i gang. Typen hennes (som var den som kjøpte lodd til henne) har også ordnet seg med utstyr så han kan få være med. Veldig artig at lotteriet på et vis kunne bidra til at noen kommer seg i gang!

Det er jo helt greit å være i sjøen med tørrdrakt, men det var jammen kjekt å ha ull under, likevel. Jeg har tatt fram et ekstra lag nå. Tok kameratredning når ikke egenredning gikk på noen forsøk, sånn at de ikke skulle bli for kalde – og så fikk de prøvd det også. Gikk som smurt med alle sammen, den hælkroken er jo helt magisk. Det tar et blunk, så sitter de oppi og skjønner ikke bæret hvordan de allerede er oppe i kajakken igjen, like artige ansiktsuttrykk hver gang noen gjør det første gang. :)

Etter hvert som sola gikk ned, ble det finere og finere farger på himmelen.

Jeg oppdaget forresten at jeg nok har en favorittside på kameratredning, for den første komlet jeg litt med før jeg fikk til selv. Alt var liksom omvendt. Så jeg legger meg nok automatisk til på den siden jeg foretrekker, det skal jeg slutte med. Skal sitte like bra på begge sider, den.

«Sel i solnedgang»

Jeg fant ikke nykameraet, så det er det gamle vanntette TG-2 jeg har tatt disse med. Ble ikke akkurat skarpt og farger som i virkeligheten, men det ble i hvert fall bilde.

Etter at alle hadde testet å løse seg ut fra spruttrekk og kajakk tok vi en runde rundt Kjerringnesøya mens det ble helt mørkt. Etter hvert kom stjernene fram, og morild i vannet. 

Framoverpadling og litt svinging går ganske lett, vi snirklet oss bortover.

På turen rundt øya ble det stadig mørkere, jeg fikk sjekket at lanterna virket. Det gjør den. Etter hvert som mørket kom, kom også stjernene og når vi kom helt rundt og pekte innover mot stranda igjen, så kom nordlyset også. Månen så vi bare skinnet såvidt av bak fjellet, så her var det feilberegning. Et kvarter senere så hadde vi fått den også – men da hadde vi sett mindre av nordlyset.

Jeg har verken deltatt på, vært vitne til eller arrangert et introkurs før. Men jeg tok en liten sjekk på forhånd av hva det skal være. Der står blant annet: "Introkurs. "Deltakeren motiveres til å fortsette med padling."

Den som ikke blir motivert til mer padling etter å ha padlet tur like etter solnedgang (mens månen er på tur opp), med sel, morild, nordlys og stjerner mens brua lyser blått i det fjerne, kan bare sitte på land for min del. Sånn gjør vi det her. Amen.
(Men "Dette er det morsomste jeg har gjort på lenge" og brede tyder på at det virket sånn høvelig.)

Takk for en fin ettermiddagskveld og tur, til Anja, Ann Britt, Dina og Irene!

3 kommentarer:

  1. Tusen takk til deg også Mariann, for en fantastisk ettermiddag og kveld 😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi håper det blir flere av den sorten. :)

      Slett
  2. Tusen takk til deg også Mariann, for en fantastisk ettermiddag og kveld 😊

    SvarSlett

Kommentar - ja takk! :)