Helgeland del 5 – en dag på Rødøya

Dette er del 5 av helgelandsturen med Tromsø havpadleklubb. Vi har kommet til Rødøya, og denne dagen skal vi bli værende på øya og utforske den litt.

Del 1 av helgelandsturen ligger HER og del 2 ligger HER, del 3 finner du HER og del 4 ligger HER.

Da vi våknet om morran - eh, formiddagen - var himmelen blitt borte siden den flotte kveldshimmelen vi sovnet under. Dette her lovet ikke så godt for de av oss som hadde tenkt å bestige Rødøyløva, men dotten rundt toppen kom og gikk litt så det var fortsatt noe håp igjen. Selv hadde jeg bestemt meg for å droppe fjellbestigning uansett, så for min del var det like greit at der var dårlig utsikt. ;) Da gikk jeg jo glipp av litt mindre.

Jeg liker dette teltet så godt, altså. (Og steike, så dårlig de Ikeaposene tar seg ut på bilder!) Her henger det klær til tørk, men det hjelper dessverre ikke en skit. Og noe er feil med ett eller annet, så jeg blir våt av å sitte i setet, når jeg får vann i cockpiten. Og det får jeg, så snart det er noe skvalp – ett eller annet er feil sånn at det kommer inn vann. Det virker som det går nokså lett gjennom spruttrekket. :(

Jeg har forresten laget meg tørkesnor inni teltet også – men det hjalp heller ikke for tørking av klær. Kan henge der hvor lenge det vil, men blir ikke tørrere. Det er dumt, for våte ting er noe av det verste jeg vet på tur. Nest etter sand på ting. (Men de to henger ofte sammen, og forsterker hverandre.)

Mens vi tok det med ro om formiddagen kom det et cruiseskip seilende innover. Tøft.

Teltplass. Ei strand, og så en slags høyde oppafor, og så teltplasser bakom. De teltplassene begeistret ikke meg, jeg liker å ligge oppå en haug med utsikt. Men da blir det jo ledig til andre her.

Kul stein. De hadde også litt steinblandinger sånn som her. Svart og hvit er jo den aller kuleste blandingen da.

Andre var på'an før oss. Jeg hadde egentlig lyst og tenkt å padle en tur rundt øya mens de andre gikk på fjellet. Men så skulle Alf heller ikke gå opp, og det var nødvendig å handle inn. Så det ble heller til at vi padlet til butikken og gjorde det imens de andre trimmet opp fjellet.

Her har Alf og jeg kommet oss i kajakkene, mens de andre går bortover stranda her. I løpet av natten hadde det kommet fire padlere til, så nå var det seks her, skrekk og gru. De viste seg imidlertid å være trivelige folk alle sammen, såvidt vi kunne bedømme etter kort prat.

Vi fikk litt puff inn vågen mot butikken. Det viste seg at hurtigbåtkaia og fergekaia er et stykke fra hverandre, det var nyttig info å vite til en eller annen gang man kan få bruk for å stå på riktig kai.

Vi fant butikken, men ikke akkurat alt vi skulle ha der. Liten butikk – som attpåtil var dagen før leveranse. Men vi fant evig nok til å klare oss helt fint. Egg fantes kun i tolvpakning (skulle ha 6), så der fikk Gunnar så det holdt, og "alle" hadde egg til frokost dagen etter, he he he.

I samme bygg som butikken fant vi en kafé, med forskjellige siderom. Her tok vi oss en kaffe/brus, og et kakestykke. Dette er den mest smakløse Dajmiskaken jeg noen gang har spist. Virkelig ingen smak, ikke vaniljesmak en gang. Det var et stort stykke, men... Hvor mye som helst ganger null blir jo null. Helt tomt.

Som sagt, det var flere rom ved siden av kafeen. Her hadde historielaget fått seg et rom, der de hadde forskjellige greier. Blant annet utstilling av noe Hjallis-greier. Det viser seg altså at han ble født i Tjongsfjorden i kommunen. Jeg har altså aner fra samme sted som Hjallis, da er vi jo nesten i slekt og jeg er sikkert knallgod på skøyter hvis jeg forsøker. Garantert!

Så var det et gallerirom med fargerike bilder. Ett rom var noe antikke saker og nips, og så var det et rom som det var stappet inn all mulig rare saker til salgs i, leker og sånt. En slags minibutikk.

Etter shoppinga møtte vi hurtigbåten. Dette var imidlertid ikke den som vi skulle hjemover med i retur, men en mer lokal hurtigbåt. Fart var det på denne og.

Det så ikke ut som fjellfarerne hadde allverdens til utsikt.

Foto: Gunnar Noer
Neeei, det var visst litt skyer der. (De hadde nok noe utsikt på tur opp, bare ikke helt oppe.)

Oppdrettsbåt. Her var det trang lei.

Litt lenger bort lå det en kar og fisket. Husker ikke om han var svensk eller søring, men noe sånt. Alf svingte bortom og sjekket om han hadde fått fisk – det kan diskuteres. Han hadde fått noe småtorsk. Jeg konstaterte at fyren hadde fått taregjedd, og padlet videre. Men det kunne jo være det var andre ting her også... Jeg heiv ut snøret.

Taregjedd, under minstemålet antagelig. Fikk et par sånne - den ene hadde jeg kroket skikkelig i øyet stakkar. (Slapp ikke den ut igjen.)

Og så historiens til nå minste fisk for min del, denne her. Den heiv jeg også ut, etter dette bildet ble tatt. (Nylonsnøret er standard tykkelse på.)

På stranda ved skulpturen traff vi på de andre som var kommet ned fra fjellet. Vi padlet inn, og i forfjamselsen mistet Alf det han hadde på og hele svenskpilken i innfarten. Men det var nesten like greit, for resten av gjengen hadde funnet ut at vi skulle på restaurant og spise i kveld – null behov for fisk!

Her er forresten den der skulpturen, sånn ser den ut. Den snakker ikke til meg, såpass har jeg skjønt.

Paret i teltet hadde ordnet seg med vinkjøler.

Det hadde det ikke fælt på denne stranda heller, nei. Grei utsikt her og.

På Klokkergården fikk vi dusje og fikse oss. De har sånne dusjer man putter penger på for en viss tid. Det var kjekt. Utenfor servicebygget sto det en kul bil til pynt, fint skal det være.

Men ingen hadde bestilt bord, og der var visst fullt... Men vi kunne få servering om vi satt ute, så her er det herlige saker servert. Fint skal det være.

Ikke husker jeg hva vi spiste, tror kanskje det var rein og kalv. Og noen kveite? Eller omvendt. Godt var det i hvert fall, like godt som det ser ut til.

Og nå har jeg jammen glemt hva desserten het også... Det var noe fancy og godt! Hmmm... NJ? På den andre siden av bordet ble det servert eplekake. (Sidemannen klarte ikke å bestemme seg, så der ble det begge deler.)

Ja, for desserten ble spist innendørs. Noen ville ikke ha dessert på grunn av for mange flygende, innpåslitne vesener ute. De ville snarest i retur til det andre stedet, der det også var sånne. Men man fikk jo en pause mens man gikk dit, da... I hvert fall så kjappet de seg av gårde, og da ble vi så få at de fant bord til oss inne. Ikke at ikke det egentlig var plass til alle der, det var flere ledige bord mens vi spiste.

Jeg skal ikke komme her med noen konspirasjonsteori eller så. Men jeg tror neste gang at jeg ikke vil gå dit og spørre om å få leie dusj, og samtidig spørre etter bord, for sikkerhets skyld.

For øvrig – er det noen som vet hva denne planten er? En woodlandplante godt mulig, men jeg kan ikke huske å ha sett den før.

På vei tilbake tok NJ og jeg en titt på kajakkene til svenskegjengen. Det var bare skikkelige greier. Og så hadde de noe artig utstyr. Dette er samme merket som dekksbagene mine. Er vel en sånn dings for å legge endene på reserveåra inni. Jeg må vurdere meg en sånn, nå legger jeg for ofte åra hjemme (eller som på denne turen, tar grønlandsåra) for å ikke få skrammer på kajakken. Det er jo litt unødvendig (og dumt).

NJ i godt humør snart tilbake i leiren etter en herlig middag (maten var skikkelig god!) og et par desserter.

For artighets skyld ser vi tracet til Alf og meg her. Klokkergården ca midt på kartet, vi gikk dit fra leiren. Grei sti å gå hele veien, det er jo forskjellige turmål utover. Vi var ikke innom alle, så her gjenstår det mer spennende saker til en annen gang.

De fleste bildene i dette innlegget er tatt med vanntettkameraet. Jeg hadde nå fortsatt tre av fire kameraer i behold, nemlig. Nuvel, det skulle ikke vare så lenge. Den som leser får se.

Del 1 av helgelandsturen ligger HER og del 2 ligger HER, del 3 finner du HER, del 4 ligger HER og del 5 ligger HER og del 6 ligger HER.