Etiketter

Helgeland del 1 - Ørnes–Teksmona

Det var et spørsmål hva man videre skulle gjøre i ferien. Det meldte vind på yttersia. Akkurat så mye at jeg ikke var helt komfortabel med å gjøre en solotur. Nils-Jacob mente det var en god idé å bli med Tromsø havpadleklubb på tur, heller. Tja. Helgeland synes jo alle er så fint og flott, så det var kanskje en god idé å sjekke det sjøl? Nå slapp jeg jo også å planlegge, bare å slenge seg med.

Som vi skjønner, så ble jeg til slutt med. NJ sa at jeg kunne få låne kart hos ham, men jeg prøvde nå likevel å få tak i noen. En runde i butikker på Sortland ga ingen resultater, annet enn at jeg mistet fergen med to minutter. Til gjengjeld fikk jeg se på at den la ut fra land, he he. 

Selvfølgelig var det ekstra lenge til den neste gikk – så jeg tok en liten runde i butikkene i Lødingen. Her fant jeg et kart 1:250.000, et slags jakt- og fiskekart. Ikke noe å navigere etter, men greit til å holde oversikten. Fergeturen over var fin, men oppå fjellet et sted fikk jeg en stopp, da det kom opp et lys nr 2 på dashbordet... (Men begge var bare oransje, ikke røde.) Et par telefoner, peiling av olje og sjekking av kjølevæske sa «kjør videre», så jeg gjorde det.

På Fauske møtte jeg Nils-Jacob og Grete, meteorolog-Gunnar som jeg har møtt før på Vinterpadletreffet, og så Alf, John og Bjørn. Sju stykk ble vi på tur.

Disse bildene er tatt et par kilometer før stedet vi skulle sette ut, like ved Ørnes. Det er et minnesmerke, som peker på stedet ubåten "Uredd" ble lokalisert mange år etter at den ble senket under krigen. Den eneste norske ubåten som ble tapt i kamp, sier Wikipedia.
Her er vi framme der vi skal sette ut. Kari-Tek'n funker greit fremdeles, men ikke perfekt. Kajakken passer liksom ikke til skålene deres. Og det hyler noe allmektig når man kjører, det liker jeg IKKE. (Særlig når jeg skal så langt som til Helgeland.) Vi kjørte en bil til Ørnes, for planen var å padle sørover og ta hurtigbåten tilbake. Enveis-padling, perfekt etter min smak.

Så satte vi ut herfra, for å padle om lag tre kilometer til første leirplass, på Teksmona. Turen startet i en nydelig kveldslys og flatt hav. Ut på tur sammen med fire fremmede, en kar jeg har vært på foredrag med en gang, og en jeg kjenner litt fra før.

Det er jo litt spennende i seg selv. Det kan jo faktisk være all slags folk man skal være på tur med en hel uke. Nuvel, skulle det kræsje totalt er det jo bare å padle hver sin vei, det er god plass på havet. Det tok sin tid med diverse og pakking og sjauing, men omsider kom vi på havet. Dette bildet er tatt to minutter på tolv, så det var vel på tide.

Stort flatere blir det ikke. La dere ikke lure av reserveåra, jeg er ikke gått over til grønlandsåre i det siste. Men den er greiere å ha på dekk enn Shunaen, når jeg stadig må ned i luka. Så får jeg håpe hovedåra holder, så jeg slipper å ta den i bruk, he he.

Ganske så fint utover langs øya Teksmona.

Mye man skal ha med seg for ei uke, alle mann med store pakksekker på dekk. Jeg synes jo den jeg har foran meg er for stor (så for meg halvparten da jeg skulle kjøpe den), men tenk så mye potetgull jeg kunne hatt med om jeg hadde brukt spissposen min oppå bakenden! Må vurderes neste gang.

Flatt hav så langt du ser… (Mel. En himmel full av stjerner)

Første kvelds padling til en leirplass som ikke er helt enkel å finne om man ikke vet at den er der. Men den var ganske så fin, bortsett fra at det fantes klegg der – men ikke flere enn at det var helt greit å være der.

Exped pakkposen min til soveposen har fått seg en liten rift, men den funker fint til å blåse opp liggeunderlaget med likevel. Og til å ha soveposen i – men det er nok best at jeg lapper den snart, før det blir verre.

Her ser vi tydeligere snabelen som kobler posen til liggeunderlaget. Så er det bare å skvise på posen, og vips så fyker lufta inn i liggeunderlaget. Jeg hadde imidlertid med meg enmannsteltet, og det er mye mer komlete. Må bruke flere ganger enn om jeg står ute, eller i Exped-teltet. (Orion)

Denne gangen hadde jeg faktisk husket å ta med meg den oppblåsbare puta også. Den tar liten plass, bare å stikke imellom resten. Soveposen har en smart lomme å stikke den inn i, så den blir liggende der den skal hele natten.

En hel dag, bare bittelitt padling – men vi var i gang. Så ut for å være en trivelig gjeng, attpåtil. Fortsettelse kommer - litt uvisst når, siden det fortsatt er ferie...

Del 1 av helgelandsturen ligger HER og del 2 ligger HER, del 3 finner du HER, del 4 ligger HER og del 5 ligger HER og del 6 ligger HER.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)