Etiketter

Medvinds rekognoseringstur fra Hovden/Malnesfjorden

På vei ut havna i Hovden
Siste dag av langhelga, da måtte det bli padling når hagen var prioritert begge dagene før. (Og årets første softis.) Men hvor? På Ramberg var det ikke et vindpust, men Yr.no har store problemer for tiden. Når jeg endelig fikk opp varslet så var det for feil dag... Hm. Uten pålitelig værvarsel blir det ikke yttersia, den er grei. Men hvor da?

Fikk sjåfør til å kjøre meg til Hovden, så jeg kunne padle innover Malnesfjorden - det viste seg å bli perfekt, med vind i ryggen hele veien. Krykkja er kommet i berget ved der jeg satte ut.

Her var det fint, konstant ørn å se. Til slutt måtte jeg telle. De var tydelig i vårmodus, drev sånn herjing med hverandre i lufta.

Her kan du etterhvert se hvor langt jeg kom i tellinga. Hvor mange ørn gjetter du? (Tellinga er på lyden.)

Det sto såpass vind fra nord at jeg droppet en runde rundt noen av øyene, selv om det var pålandsvind. Jeg hadde et ærend inn fjorden, jeg skulle rekognosere litt for neste års Ti på Skjæret nemlig. Vi må jo tenke på det allerede nå, så det ikke blir samme postene hvert år.

Sånn her gikk ruta. Satte ut fra havna, var innom den stranda som ligger mest for seg selv (Malnessanden? Står ikke navn på kartet.), padlet videre innoverlangs berget litt forbi Røsshagan, så krysset jeg medvindsskrå over, og innom Skatvågen.  Så gjennom Survikstraumen (den var kul i vind) og videre inn til Øra der sjåføren hadde plassert bilen min. 

Om det ikke sto navn på denne stranden på kartet, så er den nå like fin. (Men sømløs ihopklipping til panorama er ikke akkurat sømløst.) Egentlig hadde jeg ikke tenkt å dra innom her, men så oppdaget jeg at det ikke sto minnekort i kompaktkameraet...

Fikk tatt et bilde med speilrefleksen før jeg satte minnekortet over i kompaktkameraet. Det var såpass bølgesprut at det var helt uaktuelt å bruke i kajakken uansett.

Ganske så fin utsikt innover (eller blir det innsikt?) fjorden.


Her bor det visst ingen i år. Men har tydeligvis gjort det før. I hvert fall pleier noen å sitte her.

Cirka her var det at første kastevinden kom. (Se på overflata.) Det var såpass kraftig at jeg satt klar med åra i tilfelle, han var rimelig sterk, tok skikkelig tak i både åre og kropp.

Nuvel, så var det på tide å krysse over. Skata er den tuppen til høyre, Skatvågen blir inn til venstre for den.

På tur inn til Skatvågen traff jeg på den rypa her. Jeg rakk å sikte, men kameraet rakk altså ikke å fokusere... 

Innerst inne i vågen var det et par tau festet til berget. Why? Fortøyning?

Tjeld går på vannet, regner med han heter Jesus. Fortsatt i Skatvågen.


Syden? Herlige farger. Testet litt motvind, det var bra form i dag.

Like utenfor Skatvågen. Denne stranden har heller ikke noe navn på dustekartet til Garmin. Men den var fin. Nå er man så langt inn i fjorden at det har roet seg litt med bølgene. Men fortsatt kommer det skikkelige vindrosser med ujevne mellomrom. 

Innløpet til Skatvågen blir rundt odden, dette er sett ganske rett nordover. (Bittelitt nordøst kanskje)

Her er fra stranda og over, inn mot Skatvågen. (Fjellknausen er nok en av skatene, men kartet sier ikke om det er den store eller lille.)

Spotn tracket ikke så veldig i dag. Det var nok litt for tett innpå bratte fjell i dag. Men den virket, og sendte ok-melding når jeg kom fram, som den skulle.

Jeg satte ut igjen, og padlet et stykke i motvind, for å få mer fres. Vindrossene var beinharde, det var kjempetungt. Tøft - men ikke helt uproblematisk om vi skal ha en Ti på Skjæret-post her i området. Og hva skuer jeg her? AHA!!! Jeg er kommet til Straumen! Jiha! 

Padlet litt videre utover igjen før jeg satte kursen inn i straumen og de kule bølgene, sånn at jeg skulle få med meg hele. Det var dritgøy. Men etter hvert som jeg kom nærmere der det smalnet inn ble de heftigere enn jeg hadde fått med meg, så jeg backet ut. 

Det er en stund siden jeg har padlet innover her, så jeg vet ikke om det er Ole eller en annen storm som har tatt dette bygget. 

Så veldig spent var jeg ikke da jeg ankom Øra, men det var likevel godt å komme rundt odden og se at bilen sto der, slik den skulle. :)



Kjekk tur - en del mer vind enn jeg hadde tenkt opprinnelig, men så lenge den er i ryggen så er det jo bare stas. ;) Sånn her er det forøvrig at jeg får kajakken opp på taket når jeg er alene.

4 kommentarer:

  1. Fiffig anordning du har för att lättare få upp kajaken på biltaket! Hemmagjord?
    Otroliga stränder du kan njuta av att besöka! Fortsätt att locka mig, och andra också misstänker jag, med fler härliga turer framöver.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er veldig hjemmelaget ja, den dingsen. Og det var denne jeg brukte da Avocet'n rullet av og rett i bakken ved siden av bilen, så den er ikke akkurat bombesikker… Men med litt risiko, lar det seg i hvert fall gjøre å få kajakk på taket, i motsetning til uten. (Med mindre jeg har en jordvoll å rygge bak mot.)

      Her har vi en strand til hver, omtrent, så du må gjerne komme og låne en. :)

      Slett
  2. Flotte bilder og fortelling som vanlig. Det er godt vi slipper å herje med hverandre i lufta.....

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hvordan skulle det gått til. Hadde blitt risky. :D

      Slett

Kommentar - ja takk! :)