Etiketter

Glesvær-Marstein

Taran 16. Styggeste kajakken jeg vet om - ja bortsett fra Taran 18 da. Er litt usikker på om de er like stygge, eller den ene er styggest. Dog er de ikke riktig like stygge når man sitter oppi, jeg må medgi det. Prøvepadling, spennende - er den like fæl å padle som den er å se på, tro? Det ville vise seg.

For ordens skyld: Jeg padlet ikke med den lille luka åpen, den er bare åpen fordi jeg har tatt ut kameraet. Forøvrig plass til veldig mye nedi der, akkurat den er jeg litt misunnelig på. Sånt rom kunne jeg godt hatt på mine kajakker.

Vi hadde ikke padlet langt før jeg oppdaget noe rødbrune rare greier på bergene i vannkanten. Jeg padlet bort og tok i en - den løsnet lett. Hva er det for noe rart? Det satt diverse rare greier fast på den også, små skjell, alger og sånt.

For ordens skyld 2: Jeg er selvsagt ikke hjemme, ellers ville jeg jo padlet egen kajakk. Jeg befant meg i bergensområdet. Mener vi satte ut ifra Glesvær og padlet til Marstein. Ytterlei nedover, innerlei tilbake.

For ordens skyld 3: Det var ikke jeg som valgte hvilken kajakk jeg skulle padle. (Men det var nå greit å få prøvd en sånn, så jeg la ikke inn store protester heller.)

- Plutselig skjedde det noe innimellom raritetene som satt fast på den røde klumpen. Oy, der var det er par småting som ramlet ned på spruttrekket, med truende klør rettet mot meg! Ja, i hvert fall så truende som de klarte å være, disse små karene. De prøvde å være kjempeskumle men lyktes vel ikke helt. Jeg skvatt riktignok godt, men... Vet ikke helt om det er kreps eller krabbe, men søte var de. (Den er høyst sannsynlig større på din skjerm enn den var i virkeligheten!)

Oppoverbakke
Guiden min padlet heldigvis ikke sin egen stygge Taran, så jeg slapp å se på en underveis. Derfor får han også være med på bilder i bloggen. Ellers ville jo sensuren tatt ham, går jeg ut ifra. Denne kajakken hans derimot, synes jeg er fin.

Ja, det var jo på et vis en testpadling som foregikk, så vi får si litt om denne fæle kajakken, da. Rockpool Taran. Den var ganske kjapp, lett å komme seg av gårde i. Så stabil at det godt kan betegnes som kjedelig. Jeg likte meg ikke i sprettsjø, men det var ikke fordi kajakken var ustabil - men fordi den var så enorm i cockpiten, at jeg bare skranglet helt løst oppi der.

- Jeg har jo fryktet litt at jeg kom til å like å padle den hvis jeg først testet en sånn, for det ville jo bli tricky i og med at den er så stygg. Men det var ingen fare, den er så romslig at Inuken blir jo supertight i forhold. (Og den har jeg jo følt at jeg har slengt rundt i, hele tiden.)

Men den er helt sikkert kanon for de som passer den! Rask OG stabil (det er ikke ljug, nei) OG manøvrerbar. Jeg brukte bare ror da vi nærmet oss to mil, jeg var sulten og tørst og gadd ikke gjøre en dritt. Ellers gikk det helt fint uten. Nå var det ikke allverdens vind da, men likevel.

Så, hvis du er lengre i føttene enn meg, kanskje litt feitere i ræva - og driter fullstendig i om kajakken er stygg sett utenifra, så bør du absolutt vurdere en sånn. Den virker ellers veldig bra!

Vi hadde altså tenkt oss til fyret på Marstein. Til å være nedi bergenserland så vi mye fugler underveis. Til og med ei havsule så vi på turen! Det var visst ikke så vanlig her. Vi så bare ei, men havsuler er stas uansett. Alltid! Den er inne på min topp 10-liste, definitivt.

Til venstre er ei lykt på en holme vi gikk i land på seinere, men fyret er den lille ujevnheten i horisonten som baugen peker imot på bildet. Her borte måtte vi vurdere forholdene - krysse over eller ikke? Joda, det så aldeles utmerket ut der - padle i vei. Litt bevegelse i sjøen, høvelig i riktig retning - så overfarten gikk greit unna.

Det var ikke akkurat laget for å gå i land med kajakk der borte, nei. Skitt, det var litt kjipt.

(Her får jeg forøvrig passet påskrevet. Det var noe om å ikke tro noe som helst på at jeg syntes sprettbølger var ubehagelige i den kajakken, når jeg kunne ta hendene bort fra åra for å ligge der og ta bilder. Men det var jo ikke her sprettbølgene var heller! De var jo passert! Og de VAR heslige når man sitter og slenger løst i en kajakk. Høh.)

Nåja, det var sol og fint så vi hadde det jo kjekt selv om vi ikke kom oss i land akkurat på Marstein. Men på land ett eller annet sted måtte vi, for nå hadde vi padlet en god stund. Hm. Hva gjør vi nå.

Vi sjekket baksiden av noen holmer, men det var ikke supergunstig å gå i land på noen av dem. Så vi krysset like godt over tilbake til lykta (på Tekslo?), der var det ok på baksiden. I hvert fall såpass at det var mulig å gå i land uten veldig mye styr.

Bolleklipp og pannelugg, litt tynt på toppen.
På land var det hårete steiner. Hvorfor har de ikke slengt ut litt strender her og der forresten? Det er da mye mer lettvint å gå i land på. Her oppe har vi gjort det, funker mye bedre synes jeg.

Nei og nei, et avstandsbilde av Taran. Jaja, den er så liten her at det får gå likevel.

Utpå ettermiddagen ble det fin himmel også, med litt forskjellige farger. Her var det begynt å bli en slags regnbueflekk til høyre for sola.

Det er nokså mye mose og lav på steinene her ute. Noe er mer dekorativt enn annet. Disse to sortene i kombinasjon synes jeg ble litt stilig. Kul samplantning.

Straks på tide å padle videre. På returen padler vi innaskjærs, var beskjeden. Det er sjelden meg imot å ta nye padleveier.

Her er regnbuelyset litt sterkere og nærmere. Det er jo vanskelig å feste på kamera men det var noe a la sånn. Bruk litt fantasi så ser du nok. ;)

Sånne her var det også i vannkanten på steinene. Anemoner, går jeg ut ifra. Akkurat her sto de jo over på fjæra sjø, men de står nok under store deler av tiden. Fikk dessverre ikke sett noen under vann - det er jo da de er finest.

Sola sto stadig lavere på himmelen, så det var på tide å komme seg utpå igjen.

Standard bilde - bergenser, kajakk og stein.

- Og bergenser i solnedgang må selvsagt med.

Solnedgangen ble ganske flott, faktisk. Litt sydlandsk på et vis. Ja det er jo litt syden for meg, egentlig. Her var det full vår, sikkert kommet en måned lenger enn hjemme. (Hvor det forøvrig ikke er vår lenger, det var blitt vinter igjen mens jeg var borte. Til og med brøytebilen hadde vært på besøk!)

Tilbake ved start. Til venstre her kan vi såvidt skimte et slags badehus - og joda, da vi satte ut her var det to stykker som så ut for å være tenkt til å bade! Vi dro imidlertid av gårde i tide, vi slapp å bevitne grusomhetene. (Det må da være svinkaldt i vannet her nede også, ennå.)

Dagen etter skulle vi egentlig padle til "motsatte" fyr, men det ble rett og slett droppet på grunn av tåke. Feit, tjukk og kald tåke. Det var ikke direkte tilrådelig med for eksempel kryssing av skipsleier. Det var vi faktisk nokså enige om. Men det gjør i grunnen ikke noe å ha en sånn tur igjen til det er varmere i været - da kan vi også bruke mer tid på den. For vi kjørte ut til startpunktet og så (tåka dukket ikke opp så lenge før vi kom dit), og det så ganske så fint ut!

6 kommentarer:

  1. Kjekt å padle stader der ein ikkje padlar til vanleg. For min del vert det mest om sommaren. No for tida går det mest i snurring.. og DET kan ein jo gjere kor som helst..;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan man - jeg droppet likevel å gjøre det i ferien. ;) Men nå må jeg snart ta en innspurt jeg også, og få disse rullegreiene skikkelig på plass!

      Slett
  2. Artig å lese rapportene dine. Og du har fått med deg mer fra fjæra vestana, enn jeg rakk på mine turer.
    Sjøl fikk jeg testa Jeff Allen sin Taran i fjor. Den var ille rask, og en kan jo pakke med "hjørnesofaen" om en føler for det. Noe første valg for bølgelek blir den jo ikke, men vil en ha stor frakt kjapt fremt, skal det godt gjøres å finne noe bedre..?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, spørs om du kanskje har testet den jeg slapp å padle sammen med i helga. :) Er nok noe bedre pakkplass i Taran enn Inuken også, ja. En god del, antagelig. Men heldigvis har de laget den så stor akkurat rundt cockpiten at jeg slipper dillemma her nå. ;) Praktisk.

      Slett
  3. Taran så da ut som en rask sak, ja. Men så oppdaget jeg den lille luka foran - hallo - går det an!!! En god turkajakk har store åpninger både foran og bak. Men en fin tur dere hadde ja. Remi

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt poeng! Beklager at jeg har oversett det fullstendig! Jeg pakket jo ingenting på denne dagsturen (utover det jeg fikk i det bittelillerommet), så jeg la rett og slett ikke merke til det.

      Ja det går visst an, men jeg liker det heller ikke nei.

      Slett

Kommentar - ja takk! :)