Etiketter

Avocet-tur på sundet

Da ble det omsider helg, og tid for å lufte en nykajakk. Først ut er Avocet, rett og slett fordi den var mest klar. Den har pedaler, så det var bare å justere dem og sette ut. :) Det vil si, jeg har ikke fått spruttrekkene ennå, så jeg måtte leite huset rundt etter et som noen visst har lagt igjen her. Får håpe jeg får mine før vedkommende kommer og har bruk for det selv...

Avoceten er forøvrig ikke flunke ny. (Nei, den kom faktisk med både tang og barnåler oppi, ha ha ha!) Den er heller ikke glassfiber selv om det kan se sånn ut - den er jo fin! Nei, det er sånn nymotens "luksusplast" - VCP. :) Har aldri padlet akkurat en sånn, bare i glassfiber og badeand-plast. Så dette var i grunnen ganske spennende. Særlig siden badeanda sist helg var ekkel å sitte i, fordi lårstøttene var akkurat der jeg egentlig ville ha knærne... Men jeg kunne ikke huske at det irriterte meg med glassfiberen, så jeg håpet min var grei.

Det var flott vær i dag, nærmest maksimalt lys til å være mørketid. Mørketiden, med alle de fine fargene. :) Det blåste på toppene men ikke særlig på sundet. Jeg satte derfor kursen sørover, i håp om mer bølger sør for brua.

Ved sjøhussenteret dukket det opp en kjent profil med kamera. Passet ypperlig, Gopro på bakdekk gir jo ikke de beste bildene av selve kajakken.

Foto: Mareno Leonhardsen
Synes nesten den Avocet'n ser litt småfeit ut... Hvorfor luka ikke er igjen vet jeg ikke - jeg sliter generelt med å få både opp og igjen disse Valleylukene. Triks mottas! (Jeg fikk den etterhvert igjen med å dunke hardt, men opp hadde jeg ikke sjans å få den så lenge jeg satt i kajakken.)

Liiitt kjedelig med så lite bølger. Det ble mindre og mindre faktisk, planen slo feil. Så jeg snudde før brua. Så like mange alkekonger som teist i dag! Den er så kul! Fem på en gang, til og med. Har den alltid vært så vanlig her tro? 

Oterspor - eh, nei dette er visst etter meg og kajakken. Til forveksling like spor, bare større... Og jeg har forresten ikke klør. Jeg traff en oter på andre siden av sundet. Luftdraget gikk fra den mot meg, så jeg kunne ligge lenge og se på den. Den hoppet opp i lufta og stupte ned i vannet, om og om igjen, til slutt fanget den noe som den la seg i overflata og spiste på. Så gikk den i land og snøbadet, galningen. Det måtte da være kaldt.

Forresten så jeg to svære ørn på ganske nært hold også, men for lite lys til å ta bilder dessverre. Så - tilbake til kajakken. Den var helt grei å sitte i. Jeg kan sitte helt fint uten knærne ut til siden hvis jeg vil, men når jeg evt vil det så er det kort vei til lårstøttene. Utmerket. Det er definitivt ingen racerkajakk - men til denslags bruk har jeg jo inuken. Den har runde bevegelser og gjør som jeg har tenkt nesten før jeg har tenkt det. Merker ikke umiddelbar forskjell på denne VCP-plasten og glassfiber annet enn at den sier mer bonk enn pang når jeg treffer noe. Det gjør liksom ikke like vondt... (Og det var jo litt av vitsen.)

Utfor Hognfjorden var det bittelitt mer vind og jeg kunne teste litt langs steinene her. Det gikk også utmerket. Ingen ubehagelige overraskelser. Jeg testet forresten de nye hanskene mine igjen, de funker. Klarte å ha dem på hele turen i dag! Ronny i butikken syntes det var et litt uvanlig spørsmål å få servert da jeg lurte på hvilke hansker man får minst klaus av. Vel, for meg er punkt én om jeg klarer å ha dem på meg, alle de neste punktene blir jo rimelig uinteressante om hanskene ligger hjemme... Godt fornøyd med de han kom med! Så har jeg de open mittsene til litt varmere dager.

Om Avoceten kan rulles? Ja, så klart. Hvor kaldt det er i vannet her nå vil jeg helst ikke tenke for mye på, men jeg måtte bryte is like bortom rullestedet, for å komme i land... Så det er kaldt nok. Men den kan rulles på begge sider, jeg sjekket selvfølgelig det.

Kul tang på stein. Fant den på land ved rulleplassen.

Her e r rulleplassen. Ikke noe i veien for å rulle heime egentlig, men for det første ville jeg teste hvor kaldt det var å padle hjem etterpå (ikke avskrekkend faktisk), og så slipper jeg å blåse på land eller til havs her. Ikke minst at biler kjører saaakte og lurer på hva som foregår... 

Men så ble jeg sulten så det var bare å padle heimover igjen. Det var visst vegynt bli mørkere igjen også. Hadde lys på under hele turen i dag. Ja, fra jeg hentet batteri og satte i, i hvert fall. ;) Spotn lyser rødt igjen, synes det er rart. Jeg har da nettopp byttet batteri på den - igjen. Noe stemmer ikke.

Dagens fangst! Denne var jo kjempefin, bortsett fra fargen. Utmerket for å bære små padleting oppi. :) Fant den flytende like bortafor naustet mitt. :)

Foreløpig konklusjon - Avocet funker helt etter planen. :)

- Tar forresten imot navneforslag også! Der sliter jeg foreløpig.

4 kommentarer:

  1. Herlig historie og du forteller levende om det du ser. Lukene kan du spraye med silikon spray, det fungerer som bare det. Sprayer du litt på båten og tørker av med ei fille så blir båten vannavstøtende også.
    Paracet, hakkespett, pinsett eller sunset (hi hi)

    SvarSlett
    Svar
    1. Syntes de virket glatte nok, men... Skader neppe å ha på mer.
      Kule forslag! Spent på hva det blir. Det vet jeg nok ikke før om en stund. Må bli kjent med den først.

      Slett
  2. Gratulerer med ny kajakk. Endelig, vil jeg vel si, etter så lang og strevsom venting ;-)

    SvarSlett

Kommentar - ja takk! :)