Etiketter

Bursdagsferiepadling, Sotra, dag 2

Dag 1 ligger HER.
Dag 3 ligger HER.
Dag 4 ligger HER.
I løpet av natten kom regnet. Hallvard påsto riktignok at det ikke kvalifiserte helt til å kunne kalles regn, men jeg hørte det nok på teltduken. Så han fikk sitte ute alene der det "ikke regnet", mens jeg holdt meg under (telt)tak. Frokost - joda, han sitter og mekker havregrøt...

Foto: Hallvard Torp
Jeg innså forsåvidt at potetgull ikke helt kvalifiserte som frokost, og tok i på havregrøten. Ikke så aller verst, det var bedre nå (dog med mengder sukker og kanel!) enn forrige gang. Kanskje jeg direkte liker det snart, hvis jeg prøver et par ganger til?

Denne edderkoppen bodde ved utedoet mitt. Den hadde litt eklere frokost enn meg, men virket godt fornøyd med det. Og jeg var veldig fornøyd med å ha sett opp og oppdaget nettet, så jeg ikke gikk tvers gjennom og fikk denne på meg - den var stor.

Kule strå. Det var litt vind på natten og morran, vi hadde håp om litt bølger. Men det roet seg mer og mer. :S

Mer mose (eller aller helst, lav). Faktisk tatt med vanntettkameraet, slett ikke verst. Positivt overrasket.

Dette bildet viser jo ingenting spesielt, jeg bare synes det ble kult, helt uten vilje.

Kjedelig, nokså flatt hav sørover. Her hadde det vært litt bølger om morran, men da var ikke jeg oppe og hoppet enda. Har man ferie, så har man ferie. Bør i hvert fall ha, selv om bølgene unnslipper.

Etterhvert kom vi oss utpå, da var det nesten flatt hav. Men selv med de ørsmå, myke greiene som var, kunne kajakken holde på sånn her! Mistanken min ble styrket. Skeptisk. Her luktet det stamping.

Men fint var det! Storhav rett ut, det meste var ok.

Ååå, der har vi en liten passasje ja, gjett om vi skal gjennom den. Vel, med så lite bevegelse som var og så bredt imellom, var det helt greit for meg. All avveksling er god avveksling, på sånt hav.

Dette var veldig kult i virkeligheten, fargene ble litt rare på bildet. Men jeg sverger, det var kult.

Bergenserguiden har gått over fra overbærende smil til gapskratting. Vet ikke helt hva jeg har gjort nå...

Hva som er så interessant? Albueskjell. De hadde svarte albueskjell der, vi lurte på hvorfor. Innerst var de nok vanlige, men så har det kommet noe stuff utenpå dem som gjorde dem misfarget. Vel, vi er ikke skjellrasister så jeg skal ikke slenge dritt om dét.

Fant en ny, kul funksjon på vanntettkameraet. En egen innstilling som kalles "dramatisk". Ja, det kan man sannelig si! Litt i overkant egentlig, spør man meg. Men den kan nok  være kul å bruke når man er ute i litt bølger og sånt, for eksempel. Tester den litt.

Sånn cirka sånn her ser det ut med vanlige innstillinger. :) Litt mer dramatisk det første ja. :)

Jeg var jo litt klar over at jeg sleit litt med motivasjonen i den der Pilgrim Expedition-kajakken, at det blei litt kjedelig etterhvert på det flate havet. Men det var sannelig god underholdning når jeg kikket gjennom GoProbildene fra dag 2 - da hadde jeg kameraet plassert foran. Ha ha ha! Det har blitt påstått om meg at jeg er en åpen bok, og jeg kan i hvert fall ikke nekte på dét med grunnlag i denne fotorekken. Ha ha ha! Nøyaktig sånn her trivdes jeg i den kajakken. En øøørliten smule laidback og slapp?

Det gikk fortsatt an å legge seg bakover. :) (Foto: Hallvard)
NDK Pilgrim Expedition:
Den hadde idiotluker (små) både foran og bak, akkurat som Nukaen, så den ville vært uaktuell for meg uansett hvor godt jeg ellers hadde likt den. Jeg gidder ikke banne og irritere meg hver gang jeg skal pakke - og det er litt vesentlig å få med seg soveposen. Min hadde ikke gått ned i denne.

Den oppførte seg annerledes enn begge de to mine, og jeg likte det ikke. Inuken reagerte jeg jo også på i starten var annerledes fra minien, men jeg kjente jo at jeg ville komme til å like det når jeg vennet meg til den. Det gjorde jeg ikke her. Man fikk liksom "skrens" på en måte, når den svinget. Svinget rundt midtpunktet på seg selv, på et vis. Likte ikke det, måtte ha den der kjølsaken litt nede hele tiden - jeg vil ikke ha brems på!

Dønn stabil. Langt over grensen til det kjedelige i de forhold jeg prøvde den i.  Da vi kom tilbake med den for å bytte til Nordkappen (LV), lurte ei dame på hva jeg hadde syntes om denne. Jeg senset at hun likte den godt selv, så jeg prøvde å si minst mulig med bare en slags "ikke kjempeekstremt bra akkurat"-bevegelse. Åpen bok som jeg visst er, sa det vel nok. Hun lanserte en teori om at det kanskje kunne virke litt ustabilt dersom man ikke var vant med karbonkevlarkajakker. Jeg skjønte ikke at det var meg og kajakken jeg hadde prøvd hun fortsatt snakket om før Hallvard lo, ristet på hodet og avviste at det var problemet... Jeg holdt klokelig kjeft.

Kajakker oppleves forskjellig. Denne er sikkert fin for de som padler i alle mulige slags forhold. Jeg har imidlertid ingen her heime som tar meg med ut i så heftige forhold som man kanskje trenger en sånn her kajakk i, altså helt uaktuell for meg. Har sikkert noe å si at jeg ikke er så veldig tung heller. Det er ikke verdt å kjede seg fordervet de fleste dagene, for å ha det et ekstra hakk gøy en gang i året.

Vi padlet bort til Løno, for der skulle det være fint. Innover ei vik der ble det om mulig enda mer stille. Fotopent da!

Foto: Hallvard Torp
Her sto det noe murer og greier igjen etter tidligere tider - men det bodde noen her fremdeles. En mink! Hei!!!

Foto: Hallvard Torp
Minkmink! Minkmink! Skikkelig søt da.

Den var så flat at jeg måtte nesten slenge meg til siden for å klare å rikke på den. (Kajakken altså, ikke minken.) Jeg er ikke vant med sånt, rett og slett. Og jeg tror ikke jeg tar meg bryet å venne meg til sånt heller.

Speilblankt. Fin tur dag 2 også. Men bølgene jeg har hørt så mye om, så jeg ikke mye til. Ikke mygg heller, for den del. Vel, det gjensto fortsatt noen dager igjen av ferien - den som leser får se.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)