Etiketter

Straumsnes/omegn

Strålende vær i dag. Dessverre ikke så stille som det kan se ut for på dette bildet. Tørrdrakten er fortsatt innsendt, så jeg padlet med bukse og jakke i dag. Alene. Best å ikke havne i vannet. Her sjekker jeg om kartet stemmer med terrenget, jeg trodde nemlig at den innerste Buøya var bare ei halvøy, men kartet viste at det skulle gå an å komme gjennom her. På skikkelig flo gjør det nok det.

På tracket fra hele turen ser det nesten ut som at jeg kom gjennom, men gjorde ikke det denne dagen. Kom meg også innover en poll jeg ikke har vært i før, det var ganske morsomt for det var en god del straum innover. Dreiv sakte inn, og padlet som fanken utover men likevel sakte fart...

Er sånt her virkelig lov? Som unger var vi noe provosert over forsøplingen nede på Straumsnes, det ser ikke ut til at vår miljøklubb hadde noe som helst positiv effekt... Før var her steinfylling med søppel - nå ser man ikke lenger steinene. Mulig hvis man leiter godt, men. Svin!

Her er jeg på jakt etter et tidligere leke-sted. Vi pleide jo å leke en del i fjæra. Jeg tror at det her går an å komme seg over når det er helt fjæra. Hvis dette er rette plassen. Det er jeg imidlertid litt i tvil om, for den kule steinen som lå i ei klipe befant seg ikke her, og holmen var også mye større enn jeg trodde. (Den burde jo strengt tatt ha krympet etterhvert som jeg ble eldre og større...)

Ein seilbåt hadde fine forhold utpå fjorden.

Fikk fin surf innover selv om jeg egentlig prøvde å la være, men bakom holmen var det (nesten) stille. Ikke de beste landingsforhold da, men. Det gikk.

Det var en kul kasse der, men tok ikke sjansen på å stæsje den med meg oppå kajakken når det var vind også. Så om noen fikk lyst på en slik, så ligger den der ennå.

Det var så fint vær at jeg kunne liksom ikke helt gi meg, så jeg padlet litt innover Jørnfjorden også. Der var det mer le for vinden. Lurer på hvor mange av alle naustene rundt om som egentlig er i bruk? Synes de fleste ser ganske skranglete ut. Men det gjør jo mitt også, og det brukes jo.

En liten tur på land i Nordvågen, resulterte i tømming av utstyrsboks, for å ha noe å plukke tyttebær i. Det ble absolutt nok til trollkrem!

Nå er det kommet så langt utpå høsten at til og med ospa har mistet bladene sine. Men den er jo litt dekorativ uten også. Ser litt ut som tre-monstre. Entene er kanskje osper.

På tur tilbake til Straumsnes så jeg at seilbåten var på tur innover. Utmerket, jeg hoppet i land på den ene holmen i innseilinga for å ta litt bilder. Jeg liker seilbåter som har seilene oppe.

På steinen jeg satt hadde noen lagt igjen dette visittkortet. Jeg skal sjekke i "sporboka" hva det kan være som har gjort det, etterpå, derfor tok jeg bilde. Sikkert en helt vanlig fugl, men det fikk være et lite hverdagsturmysterium enn så lenge. ;)

(Boka sier: sannsynligvis en vanlig måkegulp.)

Seilbåter med seil ER kule.

Et lite glimt innunder kaia hvor vi pleide å være og kikke etter krabber og andre kule ting. En gang fant vi et garn her, som vi berget flere krabber ifra, de satt fast stakkars. Hva vi ellers gjorde her husker jeg ikke helt... Men det var et kult sted.

Her er det jeg pleier å sette ut på Straumsnes. Slett ikke perfekt, men det er likevel et av de bedre stedene i området. Kan i det minste dra kajakken opp på tang på siden der.

Båtpropell på land. Ganske kul sett sånn.

Det var lite forslag til løsning på skomysteriet, men jeg har funnet løsningen på hanskemysteriet. Årsaken til at det er så mange hansker i fjæra, er at folk slenger dem på dette viset. Her ligger det fire stk slengt på kaia - ingen eiere i sikte. Med vinden som var, litt rart at de fortsatt lå der, faktisk.

Vi avslutter med høydepunktet - trollkremen. Særdeles fluffy utgave - men god.

9 kommentarer:

  1. Satt på Lamlitinden og fulgte m den samme seilbåter. Æ så ik dæ, så du mæ:-D ?

    SvarSlett
  2. Du har da vitterlig hatt en flott tur. Det å dra på plasser men har lekt på som unger kan gjøre en både glad, tankefull og til tider vedmodig. flotte bilder og nok ei fin turskildring fra deg. :)

    SvarSlett
  3. Ka du mein Tom, så du ikke blitzen fra kamera da æ tok bilde? Ha ha! Så artig, da satt vi høyt og lavt på hver side av fjorden og iakttok den. Stilig.

    Ja Stein-Evert, det er artig å dra på sånne plasser. Men det følger mye med også, ettertanke på forskjellig vis. Det skal bli artig den dagen jeg finner igjen steinklipa, jeg er ganske forberedt på at den nok ikke er helt som jeg husker. ;)

    Og tusen takk for hyggelig kommentar begge to. :)

    SvarSlett
  4. Ganske fascinerende det derre med kort avstand mellom fjell og fjære dere har der oppe i Nord, og hvilke planter som gror hvor. Tyttebærplukking på kajakktur er nok et litt mer strevsomt prosjekt her omkring vil jeg tro....

    SvarSlett
  5. Det var et godt poeng som jeg ikke har tenkt så mye over før. Den korte avstanden gjør jo at vi har en spennende miks av fugler, men det gjelder jo selvsagt helt sikkert planter også. :) Det skal jeg jammen bli litt mer oppmerksom på når jeg går rundt og ser. :) Takk!

    SvarSlett
  6. Flott turblogg! Fant deg på Sygni sin blogg og fant ut at dette måtte jeg følge videre. Ingenting er så bra som en skikkelig naturblogg:))

    Fin uke til deg:)

    SvarSlett
  7. Hei, så hyggelig med flere som vil lese bloggen! :) Ser du har en kjempeflott blogg selv, har notert meg den. Nydelige bilder.

    Ha ei fin uke du også!

    SvarSlett
  8. En flott opplevelse å følge deg på tur. Tenk å ha en barndom på et så kult sted, eventyrlig. Takk for at du la in kart - for oss kartomane er det veldig moro.

    SvarSlett
  9. Takk Gerd! Er visst blitt litt sløv med å legge inn kartutsnitt i det siste, skal prøve å skjerpe meg. Jeg liker det jo selv i andres blogger, så jeg burde jo prioritere det, egentlig.

    SvarSlett

Kommentar - ja takk! :)