Etiketter

Raftsundet, Trollfjord, Grunnfjord + litt småtterier

Sist lørdag var perfekt vær for en tur til Trollfjorden. Jeg var jo her i juli, men nå var det ny årstid og nye farger. Denne gangen var det klubbtur, med overnatting til søndag.

Fire stykker var vi som satte ut fra Tennfjord, i blankstilla utpå formiddagen. God parkering, men litt steinete nede ved vannet. Det gikk imidlertid helt fint. (Så lenge man ikke tryner gjør det jo det...)

Vi startet med kurs rett over raftsundet, mot Svartsundet. Her ser vi rett nordover gjennom Raftsundet, brua skal såvidt kunne skimtes i enden langt der oppe.

Jeg har hørt at gården her i Svartsundet er et yndet motiv for fotografering, så jeg passet på da vi padlet forbi... Padler til venstre med retning rett fram mot Trollfjorden. Vi svinger imidlertid til høyre rundt odden med granfelt på - inn Grunnfjorden.

Ja, vi svinger nærmere bestemt like etter vi har passert dette her, som nok kune trengt seg et lite strøk maling eller noe...

Så kommer vi altså inn Grunnfjorden. Den var like fin nå som sist, og vi slo fast her at osp er et tre med fin høstfarge. Knallgul! Den lyste bra opp i forhold til bjørka, som nå har gått tildels over fra oransje til brun.

Her sjekkes dybden. Det overrasker vel få at Grunnfjorden var veldig grunn... I hvert fall et stykke innover, nå på nesten fjæra sjø. Med så stille vann i tillegg måtte vi stoppe opp for å kikke på havbunnen. Den var riktig så spennende!

Sjøanemoner, og noe som mistenkes å være sjøpølse, koraller, skjell, småfisk - og hæ? Plutselig kom det en rognkjeks også! Eller en rognkaill? Jeg ser ikke forskjellen, men tror på at det er en av delene... Veldig spennende å kikke nedi her i hvert fall.

Men så måtte vi padle videre og se mer på de fantastiske høstfargene som er i naturen nå. - Og litt på en sel som svømte rundt lenger inn i fjorden og kikka på oss, men som hver gang jeg trykka, dukket under i det samme... Jeg fikk imidlertid tre bilder av "Sel har laget ringer i vann" som jeg sparer dere for... 

Mange kule fjell, her ser det jo nesten ut som man har hakket ut en vei oppover mot toppen, i spiral rundt og rundt fjellet. Vel, jeg trives på vannflata, "vei" får være "vei" for meg.

Så er vi nesten aller innerst i Grunnfjorden, og ser her utover. :) 

Enda litt lenger inn er et elveutløp, som kommer fra vannet noen meter innenfor. - Og disse steinene her, som vi bare måtte sjekke om det gikk an å padle imellom. Det gikk an. Sånn akkurat. Eller akkurat ikke, alt etter som.

I utløpet av Grunnfjord (eller var det like utenfor?) - mann går på (veldig grunt) vann... Her var det også et stort, grunt område, veldig stilig. (Han ble tilbakeført kajakken sin altså, og fikk padle videre, måtte ikke svømme etter. Vi prøver å være greie med folk selv om det var en besøkende fra naboklubben uti Lofoten, dette.)

Så var det tid for Trollfjorden. Kajakkpadlere blir veldig små mot de store fjellveggene. (Ja, her skal faktisk være tre kajakker i dette bildet. Let og finn!)

Wikipedia om Trollfjorden:
"Trollfjorden ligger i Raftsundet lengst sør i regionen Vesterålen og i Hadsel kommune. Den tre km lange fjorden er bare ca. 70 m bred i munningen, men vider seg ut i botnen."


Her en versjon med litt mindre fjell, større padlere... Og litt skriblerier. Vel, som man ser - vi VAR her, selv om vi ikke skrev på berget. 

Selveste hjertet i berget fotograferes. Fotoapparatene ble flittig brukt hele veien i dag, selv om - eller kanskje også litt på grunn av - at lysforholdene var så vanskelige. Det er blitt så seint nå, at selve fjorden ligger i skygge, mens det var blå himmel og sol oppe i fjellene. Det takler disse digitale greiene ganske så dårlig.

Med litt Photoshop fikk jeg disse her fram fra mørket, padlende i flåte. (Seriøst.)

 På avstand kunne man tro at noen hadde malt sølv på berget den vertikale stripa bak padlerne, eller at det var kråkesølv eller noe - men på nært hold var det faktisk bare svart, våt stein. Stilig effekt.

 Så, etter noe venting, frysing og påkledning av mer ull, kom endelig hurtigruta. Denne gangen var det ei stor ei som kom. Sist var det bare ei lita ei. Selv om de gamle har sjarm så er det ikke like spektakulært som når denne store båten går gjennom det smale innover her, rett ned av den steile fjellveggen som fortsetter ned i havet.

Jeg var her for å ta bilder, men vi måtte fint finne oss i å bli fotografert selv. Her kommer nemlig en båt full av turister på tur ut før hurtigruta. Egentlig irriterende, for den laget mer bølger enn Hurtigruta og gjorde at jeg måtte ha åra sånn passelig klar i tilfelle ubalanse. Upraktisk når man skal ta bilder, så speilrefleksen ble liggende i den vanntette bagen.

 Så kom endelig hurtigruta ut! Også her sto turistene og knipsa i vei, og vinket ned til oss.

Like før hurtigruta dukket opp hadde robåten vi ventet på også kommet, så nå var vi seks stykker på tur, og dro videre nedover for å finne leirplassen.

Rett og slett en jækla fin båt. Vet ikke hvor vanlig det er at folk kommer roende på padletur, men vi synes det er helt greit. :) Så padler de vel kvota si resten av året, så de ville uansett fått dispensasjon, disse to. :)

Ruta dag 1

Jeg tok vel egentlig kveld før det var blitt skikkelig kveld, så det er nok ingen bilder eller særlig referat fra campen denne kvelden. Jeg lærte imidlertid en ny ting om teltet mitt - det har refleks! Så når jeg har hodelykt er det veldig lett å se hvilken vei jeg skal for å komme til teltet, det var superlurt. Og jeg slipper å snuble i bardunene. (Det er i hvert fall mindre sjans jeg skal nok klare å få det til likevel.)

De andre må imidlertid ha sittet oppe minst til hurtigruta kom forbi, for jeg hørte noe holoi i det fjerne etter å ha sovet en stund, og roping om "Hurtigruta!". Det var helt sikkert trivelig, med bål og gode greier.

1 kommentar:

  1. Hi Mia,

    Beatiful images of a truly spectacular area - each post makes me want to paddle in north Norway more!

    Ian

    SvarSlett

Kommentar - ja takk! :)