Etiketter

ASKR 6 - Hovden

(Etappe 1 her og 2 her og 3 her og 4 her og 5 her og 6 her og 7 her og hviledag her og maraton her og heimtur her
Da vi våknet på Åsand dagen etter, var det fortsatt grått. Og fortsatt noe vind - men heldigvis ikke så mye at det spolerte turen forbi Nykvåg og Hovden. Og fortsatt medvind - vinden hadde altså dreia etter oss hele veien rundt Bø. Sjennialt planlagt av arrangørene, legg inn samme bestilling for kommende år!

Kystvakta lå i bakgrunnen hele turen fra vi kom ut fra Ringstad. Denne dagen var det såpass bølger at de satte ut en sånn litenbåt - på den ene siden er det jo en trygghet at de ligger der klar i beredskap for å ile til når noe skjer - men på den andre siden så er det jo råheslig nettopp at de bare ligger der og venter på at noe skal gå galt... Litt som sånne åtseldyr som bare venter på at en stakkar skal bikke om. Ble egentlig mer nervøs av at en sånn passerte, enn de verste bølgene.

Juhu!!! Til tider kunne man få farta godt opp. Det er begrenset hvor mye jeg liker akkurat det, men det er jo veldig skøy helt til det bikker grensa for "ups nå blei jeg skjitredd", he he.

Crewet var i godt humør, de regna kanskje med at det ble mer bergings-action denne dagen enn de andre. ;) Her ligger vi i le så det var passe rolig akkurat her.

I sånt vær er det viktigere enn dagene før at feltet er samlet, så vi stoppet innafor hver anledning til le og samlet oss. Ikke at det er så mange plasser det er anledning til det på denne strekningen da...

Og bomsidei, så var det en som tok ansvar og letta presset på oss andre - førstemann i vannet! (Her er han stort sett i skjul bak en bølge da, men han er definitivt ikke oppi kajakken sin.)

Crew og følgebåter var ganske så raskt på pletten for å hjelpe til.

Som vi kan se her var det ikke så helt merkelig at noen gikk rundt til slutt, det var passelig heftige bølger til tider. Rett og slett jævlig artig! (Bølgene altså, sikkert ikke like artig å gå rundt.) Endelig noe annet enn det der dille-flatt-havet. :D Juhu!!!

Innimellom ble det anledning til litt fuglesafari, vi passerte jo flere fuglefjell på turen. Her er det ørner som sirkler over et fjell med stakkars lundefugler. Stakkars lundefugler for et liv, bo sånn med disse her hengende over seg hele tiden, klare til å stupe i matfuglefatet. Jeg tror jeg så åtte ørner samtidig på det meste, hengende over her. Stakkars lundis.

En liten tur innom Nykvåg for en kort pause. Et gammelt fiskevær, tror ikke det er særlig aktivitet her lenger, men det lå en del båter til kai.

I og med at vi var så mange på tur sammen, og at feltet helst skulle holde sånn passelig fart, har det blitt lite detaljbilder i disse innleggene. Rett og slett fordi jeg har hatt lite tid til å legge merke til sånt, og om jeg først har sett noe kult så har det gjerne vært minst en padler i veien for å ta bilde... Men nå bor jeg jo her i området, så jeg får dra tilbake for de kule detaljene seinere, langs hele ruta. :)

Her ser vi krykkjene i fjellet i bakgrunnen.

Det er noe med bølger, de blir alltid mindre eller rett og slett forsvinner når man tar bilde. Har prøvd å ta bilder med ting og tang og padlere i, for å liksom vise målestokken, men synes det blir fjernt fra virkeligheten likevel. Her er imidlertid ett som i det minste viser at det ikke var helt flatt...

 Litt mer hit og dit-spor på denne etappen.

Men så er det noe sti lig på dette bildet. Her er det bare masse padlere, og det ser i grunnen ut som det er  ganske flatt? Bare litt skvalp? Joda, det var forsåvidt greie forhold her tror jeg, men se likevel her:

Ha ha ha!!! Et flytende hode! Utsnitt av forrige bilde viser at bølgene antagelig var litt større enn det kunne se ut som ved første øyekast på bildet - for jeg hørte ingenting om at noen hadde funnet et flytende hode underveis. Jeg går derfor sterkt ut ifra at det er en mann og en kajakk under her et sted!

Så kom vi til Hovden, og padlet litt innimellom her og der og kule skjær, med Kystvakta fortsatt i bakgrunnen der. Den siste biten var imidlertid seig, fra moloen og inn til stranda var det flatt og motvind, ikke akkurat motiverende. Vurderte et øyeblikk å gå i land og bare gå veien bortover, he he.

I Hovden var det også noe vind, så vi søkte ly her og der imellom sanddynene. Ei grop her og ei grop der, og fjellduk var kjekt å ha. Det hadde vært passelig action å komme seg hit (enda en gikk rundt på turen ikke så veldig langt før her), så nå var det virkelig etterlengtet med lunsjpause.

Noen satte rett og slett opp telt og kraup inn i for ly, i matpausen. Virkelig snedig. Snart klar for neste etappe - hvor målet endelig var Skipnes!!!

2 kommentarer:

  1. På bildene av "rednings-aksjonen" er det to ting som slår meg; 1. Her har du definitivt fanget bølgene med kamera, 2. Du er kjempe-tøff som tar frem kamera og knipser bilder i sånne forhold!!!

    SvarSlett
  2. Ha ha, kjempetøff - eller dum? Hadde ikke fotoapparatet fast i noenting en gang, hadde jeg (også) gått rundt, så hadde det vært vekk. Men jeg hadde ikke vett til å tenke så langt som at når én går rundt, så kanskje det er forhold for at en til gjør det... ;) (Og heldigvis for det, for hadde jeg tenkt det hadde jeg sikkert gjort det, og.)

    SvarSlett

Kommentar - ja takk! :)