Hovden-Haugen

I dag hadde jeg planer om en tur, og fant det fint å dra ut fra Hovden. Fint å sette ut alene, rett ut er det storhavet med eventuelle dønninger og bølger, mens jeg kunne stikke innover Malnesfjorden hvis det ble for masse. Til høyre for hesja her sto det en bil med kajakkstativ på taket, så jeg kjørte ned her imellom disse og parkerte sånn passelig ned.

Rusla ned på stranda for å sjekke ut forholdene. Det så helt fint ut, litt bølger men slett ikke avskrekkende. Her ser vi utover mot selve Hovden, her kommer kanskje langramble padlende forbi fra venstre mot høyre i bildet, om noen dager. Ja kanskje tar de pause her på stranda, til og med. Hadde jeg tatt bilde av motsatt del av stranda, hadde dere sett to kajakker og to for meg fremmede padlere. Rusla bort for å høre om de var på tur inn eller ut - de dreiv og mekka kajakk, hadde holdt på med det en stund. :(

Det endte med at fyren sendte meg og kjerringa av gårde sammen, mens han mekka videre. Dermed bar det innover fjorden, etter deres opprinnelige plan. Rednings- og bølgetrening fikk vente, og det var helt greit. Jeg "reiste lett" i dag, ikke så mye som en vannflaske med meg. (Akkurat dét var ikke med vilje, men...)

Litt smådønninger og bølger fra siden ytterst i fjorden, etterhvert fikk vi alt i ryggen og god fart innover uten å gjøre noe som helst. Jeg har strengt tatt ikke padla Malnesfjorden i dag, jeg har bare drevet innover føler jeg... ;) Damens plan var å bli hentet av fyren innerst i fjorden, mens jeg funderte på å padle i motbølger tilbake. Så ut som fin trening - men etterhvert virket det i grunnen som at det frisknet litt til utpå der, en periode var det en del hvitt å se på bølgetoppene.

Her er ruta sånn som den blei, ganske nøyaktig ei mil.  Jeg har padla i fjorden her en gang før, men den gangen var det motsatt vei, og bare cirka halvparten så langt.

Men noen plasser var det rene idyllen, her er Røsshagan. Synd ikke fargene i blomsterengen rundt dette lille huset vises skikkelig, veldig fint var det.

Da vi kom helt inn forbi Sund gjorde fjorden en sving og det hele roet seg. Dermed roet også farten vår seg ganske betydelig... He he

Her var det også et yrende fugleliv, måke av forskjellige sorter og lundefugl hadde fest på ett eller annet. Og enda kulere - flere ganger traff vi skikkelig late lundiser som ikke gadd å stikke av, så vi fikk se dem skikkelig på nært hold. (Men hadde jeg kameraet klart akkurat DA, å neida. Dette var nærmest.)

Sånn ser Malnesfjorden ut utover, sett inne fra Haugen. :) Her er vi nesten i mål. Skikkelig fin tur hadde vi. :) Her gikk vi i land, og jeg ble tatt med opp i et hus til flere fremmede mennesker, damen var opprinnelig herifra. Så det var bare å vrenge av seg tørrdrakten og traske inn i huset til helt fremmede mennesker i stilongsen (altså, jeg var i stilongs under tørrdrakten, de som bodde der gikk rundt i vanlige klær), og bli servert cola, og deretter middag - småsei, kanongodt! (Vi hadde sett en båt komme innover ytterst i fjorden, det var da mannen i huset på vei heim med fangsten vi seinere spiste.)

Så blei vi henta av fyren til damen, og kjørt tilbake til start. Han bekreftet nemlig at det hadde blåst mer opp siden vi forlot Hovden, og dermed ble det ganske uaktuelt for meg å padle utover. Da liker jeg ikke å padle alene forbi plasser fjellet stuper rett ned i havet og sånn. Så det blei med drømmen om retur.

Da vi kom ut til Hovden, viste det seg å stemme at det var blåst opp mer, og det var dessuten for seint til å padle særlig mer. Så det var bare å pakke kajakk og ting i/på bilen og komme seg av gårde. Det ble med forsøket i første omgang - et tips, ikke kjør for langt ned på strender. (Det sies at det står biler fast her ganske jevnlig...) Det mest idiotiske er at jeg stoppet før jeg kom ned, fordi jeg så bilsporene før meg hadde stoppet, men det var visst litt for seint likevel... Velvel, jeg kom meg heim til slutt. ;)