Etiketter

Hjellsandøya-Våje

Fortsettelse på helgetur til Våje, første "episode" ligger her. Våknet ikke alt for blid, til dette været her. Klubbturen skulle gå fra Smines kl. 12, så det var bare å pakke ned sånn at man var klar ei stund etter. Kan ikke si jeg synes sånt er skøy, men det gikk greit - fikk alt ned i kajakken igjen også, veldig fornøyd med akkurat dét.

Grått i grått - det holdt flere ærfuglfamilier til utved øya jeg overnatta på. Søte småttiser, alle jeg så i helga hadde 3-5 unger.

(Foto: Remi) Akkurat idet jeg møtte Remi, som kom alene utover, dukket det opp en nysgjerrig sel! Egentlig husker jeg ikke om dette er den, eller den vi møtte dagen etter, men ut ifra været på bildet tror jeg det er fra lørdag... Alle var nå like søte uansett. :)

"Rykk tilbake til start!" Tilbake på Hjellsandøya (feiging-holmen), Remi hadde jo padla noen kilometer og var klar for lunsj. Så da var det inn på stranda før vi satte kurset rundt øya og mot Våje.

Det var vindstille, men fortsatt litt sjø som kom inn fra storhavet så det var om å følge med hvor hen det var skjær utover. Havbrølet var der fortsatt men ikke like skummelt når man har fått selskap. ;) (Rett inn her braut det litt men det er en dønning imellom så det hvite blei borte...)

Her er forresten kartet for lørdagen. :)

(Foto: Remi) Her ser vi litt mer utover (kommer litt lenger og), det som blir mot venstre i forrige bilde.

Endelig tilbake på Våje. :D

Etter ankomst trasket vi en tur, jeg i lånte (gedigne) støvler (hadde bare med de minste sommerskoene denne gangen og...) for å se om vi så noe til den kule fuglen jeg så sist gang - eller eventuelt en reirplass, kanskje. Det fant vi ikke, men det var forskjellig fine planter der ute. Blant annet massevis av disse flotte villorkideene. Var forøvrig mange slike på Hjellsandøya også.

Remi hilste på en fisk som nok har vært i bedre form tidligere.

Et øyeblikk titta til og med sola fram! Det var skikkelig snodig, det var skyer å se alle kanter rundt oss, men blå himmel akkurat over oss. Før det tetta helt igjen. Nesten som noe prøvde å holde motet mitt oppe, he he. En liten forsmak på søndagsværet kanskje?

Så heiv Remi seg i vedhogginga, mens jeg la meg til å sove. Det hadde jo blitt lite søvn i teltet natta før, så jeg sov tungt i flere timer mens øksa gikk. Et gratis tips er forresten at nyhugd ved funker fint som "luftrenser" - i hvert fall ei stund klarte en sånn kubbe å overdøyve den passelige eimen av mink som fortsatt er på soverommet i hytta, etter at en mink hadde gått amok der. (Til alle som er innom - HUSK å lukke soveromsdøra når du drar!!!)

(Dette er bare den ene vedstabelen han ordna.) Utpå kvelden måtte det sjølsagt fyres i omnen. :)

Så var det bare å vente og se hvilket vær som ville møte oss når det blei morra...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)